onsdag 20 januari 2010

En förebild

Måndag-tisdag har jag varit med jobbet på kollektionsvisning i Stockholm, en mycket trevlig tillställning. Vi kom upp på huvudkontoret och så plötsligt, vid kaffet står hon där, denna stora, lilla vithåriga tant som skapat något så stort, älskat och beundrat helt från grunden. Hon, vars namn stått i mammas favoritklänning sen jag var liten. Jag blev lite blyg och fick inte fram mer än hej, men för mig kändes det stort bara att hälsa på självaste Gudrun Sjödén.
Vi fick se vårens och sommarens kollektioner och dessutom jubileumsrandkollektionen samt hemma och hantverkspassion. I finalen gick Gudrun själv på catwalken.
Jag fick en rundvandring på kontoret. Utanför Gudruns rum låg hennes originalakvareller i högar.
Vi fick fantastiska pajer till eftermiddagsfikat...
... och en goodiebag med kataloger och en ekologisk solrossjal.
Gudrun Sjödén är en förebild för mig, både när det gäller design och produktion. Hon vågar ösa på med färger och mönster och blanda hejvilt och hon verkar ha full koll på alla led i produktionen. Hon berättade engagerat om hennes besök på de ekologiska bomullsodlingarna i Indien, om besparande bevattningssystem, växelbruk och hur alla delar av bomullsplantan tas tillvara. Hon har även varit på fabriken där bomullen rensas, spinneri, väveri, tryckeri...
Hon har koll helt enkelt. Hon är otroligt engagerad, nyfiken, kreativ och driven. En förebild.

21 kommentarer:

Kerstin sa...

Ååh vad roligt! Jag visst nog inte ens du skulle dit.. Kul med inspiration och glädje! Härliga akvareller.
Ringer dig nån dag systerSol!
KramKram

Hello sa...

Åh så härligt det låter! Nästa gång får du säga till så har jag en madrass över. I mitt syrum, faktiskt.

á Yeliqa sa...

Åh vilken dag du har haft! Det hade inte varit dumt att få va med på ett litet hörn :)

Heimlaga sa...

Så roligt!

Ulrika sa...

Vilken dag! Du verkar verkligen ha hamnat på rätt arbetsplats! Grattis!

Kottekott sa...

Oh, låter som en fantastisk resa...

kram

MinaMirakel sa...

fantastiskt inspirerande!/Åsa

Mia sa...

vilken energi-kick!

Ina sa...

Jag kan bara hålla med. Gudrun är en stor förebild för mig också. Vilken dröm att vara med på visningen och kontoret. Vilken inspirations kick!!

Jes sa...

Å vilka underbara dagar :) Gud va kull att få träffa henne på riktigt :) Hon gör fina grejor

KlaramedK sa...

vilken kul grej!!

du har för övrigt en utmärkelse att hämta på min blogg! har nyss hittat till Solig och känner att jag kommer kika in hos dig så fort jag kan!

Kerstin sa...

Haha.. kollade i katalogen som kom igår. Där står det "Här finns hela vårens soliga kollektion samlad"!
..men jag saknade dina grejer.. du kanske har inspirerat henne med.
Kramar!

SiriR sa...

Så fantastisk for deg at du fikk møte ditt store forbilde;)Høres ut som om du hadde en helt topp dag!

Åsa Tidqvist sa...

Åh vad roligt att få träffa HENNE! Gurun liksom. förebilden med stor F.
och pajen gör mig hungrig =)

Sjöormen sa...

Vilken underar dag det ser ut att ha varit om man ser på dina bilder! Gudrun är även en förebild för både mig och min mamma, önskar ibland att man kunde köpa allt i hennes katalog...

OttoPippi sa...

Jag blir jätteavis på ditt superroliga jobb där man får träffa Gudrun!!!!! Vad kul!!!

Eftersom du är en förebild för mig kommer det under kvällens lopp en award till dig på min blogg!

Kram!!

Re-dizain sa...

Vad avundsjuk jag blir...henne skulle jag vilja praktisera för..

MinaMirakel sa...

titta in hos mig, du har en award att hämta!/Åsa

Strumpetossa sa...

Hej, tack för en underbar blogg! Jag har lämnat en utmärkelse till dig på min blogg så kika in och titta på den ;)

Beata sa...

Jag vill också ge en award till dig.

Carolina sa...

Hej!

Du har en award att hämta hos mig!!! :) fd. Krumelur...