söndag 2 november 2014

Novemberbukett






































Ganska härligt tycker jag att kunna plocka en sån här bukett i november. Igår var vi på kolonin en stund och höststädade lite. Jonas gjorde det tunga förstås, men jag orkade i alla fall räfsa lite, plocka de sista tomaterna och de torkade bönorna. Och dricka varm choklad.


























Mår inte så superbra annars. Förutom att jag är sjukskriven för foglossning så är jag vansinnigt trött, har hjärtklappning och svårt att andas emellanåt. Har förstås pratat med barnmorskan om det, men jag sa själv att jag antar att det är så det är och hon höll med, helt normalt. Tills i torsdags när det visade sig att jag har extremt dåliga blodvärden. "Är du inte jättejättetrött?" frågade barnmorskorna och såg lätt chockade ut. Eh...jo. Mitt ferritinvärde är nere på 4, vilket betyder att järndepåerna är typ obefintliga. Lite skönt ändå att det inte var normalt att må riktigt så här dåligt och att det finns hopp om att det ska bli bättre snart och inte bara värre (jag kanske kan andas ordentligt före februari, hurra!). Alltså att ha dåliga blod- och järnvärden är väl det normala under graviditet men kanske inte riktigt så här dåliga. Så nu äter jag höga doser av härliga Niferex och hoppas på att det ska räcka. Tröstar mig med att bebisen tar vad den behöver och verkar må bra. Och att jag kanske också mår lite bättre snart.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Är inte du vegeterian? Fick för mig det iaf. Niferex innehåller gelatin i kapseln. Jag åt iställey Duroferon, vilket är likvärdig i järninnehåll men utan gelatinet. Så var det iaf när jag var gravid för ett par år sedan :)

[sarah lucy carin] sa...

usch, jag minns vagt hur det var att ha så kassa järnvärden, men har nog lyckats glömma/förtränga själva känslan. och även om en vet att det går över gör det inte vardagen så överdrivet mycket lättare. vet att under graviditeten med M (eller om det var E? snacka om att förtränga...) var det tal om venofer eller feinject, alltså järn intravenöst för att snabbt få upp depåerna och slippa må sm ett vandrande lik. är det något du och barnmorskan pratat om? tänker på dig. kram!

Sandra i norr sa...

Hoppas du får må bättre när du "tankats" upp på lite mer järn. Alltså, vilken riktigt fin blombukett! Häftigt! Här är det full vinter med 25 cm nysnö som föll i natt. Alla barn är lyriska och myser på i det vita fluffet. Ha det gott och ät spenat.

Solveig Lövendahl sa...

Tack för era kommentarer!

Anonym, jo det stämmer, jag äter inte kött men är inte så noga längre. Äter faktiskt gelatin även i andra sammanhang sen ett par år tillbaka. Nu under graviditeten äter jag tom omega3-kapslar med fiskolja, men tack för omtanken!

Sarah, ja vandrande i bästa fall... :) (Vet ju att du också hade fogproblem.) Ja, vi skulle ge tabletterna ett par veckor och se om det blir bättre, annars blir det dropp eller injektioner.

Sandra, tack! Alltid lika spännande att läsa om skillnaderna i vårt avlånga land. Ha det mysigt i fluffet! Låter härligt det med.

Thelma och jag sa...

Vilken vacker bukett. Jag plockade tre rosor förra helgen men nu har det varit frost ngr ggr så nu finns det inte mkt kvar. Vad gör ni med bönorna? Är det rosenbönor?

Solveig Lövendahl sa...

Thelma och jag, ja det är rosenbönor. Jag tycker de är å himla fina och även goda. Har ätit massor i sommar/höst och lät några hänga kvar och torka. Tänker att det borde gå att så dem till nästa år?

Anonym sa...

Solveig!

Jag vill också tipsa om att äta folsyra. Folsyra ingår också i blodbildningen, på något sätt. Och för mig var det lösningen. Mitt Hb "rusade" upp och bm blev nöjd! Jag var inte så trött vad jag minns. Jo, det var jag, men mest i början. Och lågt Hb har jag alltid haft. Det var i och för sig lägre under grav, men... Jag mådde inte bra av Niferex. Fick den ovanliga biverkningen att jag mådde illa och kräktes, vilket ju inte alls förbättrade några järnvärden. Provade också Duroferon. Har ganska mycket kvar i förpackningen och jag ger gärna bort den till dig.

/Sophia, som klev in på ditt arbete en marsdag för ett och ett halvt år sedan och som sedan dess har hoppats och hållit tummarna för er

Fiff sa...

Hoppas du får rätt på blodvärdena! Trist att det inte har upptäckts innan det hade gått så långt. Jag tålde inte niferex så jag körde på med blutsaft, +c-vitamin/järn-brustablett, och åt mycket pumpakärnor ;-).
Hoppas du piggnar till snart! Och vilken ljuvlig bukett! Det är verkligen fantastiskt att kunna skörda såna vackra saker på sin egen "lott"!

Solveig Lövendahl sa...

Tack ni också!

Sophia, jag slutade äta folsyra nån gång efter v 12 för då sa bm att den inte hade någon effekt längre. Dumt förstår jag i efterhand, äter det igen sen jag fick veta det dåliga blodvärdet. Nu har jag ju inte ätit Niferex så länge men än så länge mår jag iaf bra av dem, har nog aldrig varit så bra i magen som nu... Känner mig lite annorlunda. :)

Kottekott sa...

Bästa Solveig!

Kål hjälper tydligen kroppen att ta upp järn bättre, så frossa du i brysselkål, vitkål, grönkål osv*ler*

Tips är oxå att ta Niferex varannan dag, annars kan magen bli ganska dålig, så sa min bm iallafall.

Vilken bm går du till förresten?

kram

Solveig Lövendahl sa...

Kottekott, å vad bra, kål är gott! Här ska frossas! :) Jag hade så pass kassa värden så behöver ta den två gånger om dagen och måste vara smått unik, men min mage har nog aldrig varit så här bra. :) Går hos Christine på mvc vis lasarettet.

Kottekott sa...

Eller hur, kål är gott, i alla former! Bra att din kropp accepterar två tabletter, min har svårt för en varannan dag:-)
Men viktigast att man mår bra, eller hur.

...jag går hos Eva(!!!) på samma ställe;-) Vi syns kanske i väntrummet....

Solveig Lövendahl sa...

Vaaa!?! Är det sant Kottekott? En fyra på g? Grattis i så fall! När?

Kottekott sa...

Mm, en liten fyra kommer i slutet av januari. Så tack*ler* Har inte facebookat det än ;-) men irl går det inte att ta miste*ler*

Solveig Lövendahl sa...

Så roligt Kottekott, stort grattis! Förstår att det inte går att dölja, gissar att vi är ungefär i samma vecka då. Kul!

Kottekott sa...

Ja, vi nog ungefär lika långt! Har sockerbelastning denna vecka, du med? Kram