lördag 8 november 2014

Namnförslag?

Det är ofta så väldigt mycket hemlighetsmakeri kring namn tycker jag, vilket jag aldrig riktigt har förstått. Vi är ju inte så hemliga av oss, däremot har vi absolut ingen aning om vad vårt lilla barn ska heta så jag tänkte helt enkelt be er om lite bra förslag. Ös på är ni gulliga!
Det här är en av få saker vi tycker helt olika om. Hade jag fått bestämma så skulle det nog bli Flora eller Sture, eller möjligen Folke. Jonas gillar Etta och Otis. Fina namn i och för sig tycker jag, men vi har redan en Etta och två Otis i bekantskapskretsen och dessutom känns det inte riktigt som mitt barn. Så det kommer inte att bli något av de här namnen, det är väl typ det vi vet.
Det är lite konstigt, jag har sen jag varit liten haft tankar om vad mitt/mina barn ska heta, haft favoriter, skrivit listor och tyckt att det är jätteroligt med namn. Nu känns det plötsligt inte så viktigt längre. Det är ju bara ett namn liksom... Jag tycker fortfarande det är väldigt roligt och man vill ju gärna hitta det där perfekta namnet, men det känns lite som att oavsett vad vi väljer så kommer det nog att BLI det perfekta namnet. Är glad över att det är namn vi är oeniga om, Jonas och jag, och inte till exempel hur vi vill uppfostra vårt barn eller hur vi vill dela på föräldraledigheten. Sånt som känns lite viktigare. Men trots allt så ska ju barnet ha ett namn. Det perfekta namnet. Så idéer mottages tacksamt!

Just nu ligger vi i paltkoma efter ett riktigt klassiskt fredagsmys, tacos och så kladdkaka på det. Proppmätta! Hoppas ni har en mysig fredagskväll och får en fin helg!

48 kommentarer:

Jenny sa...

Klara o John var våra favoriter. Nu har vi en John:-) Klart namnet ni väljer blir det bästa. Och så självklart!

Anonym sa...

Min egen lilla tös heter Hilma! Det tycker jag är vackert.

Har nog aldrig skrivit här innan, men vill gratulera till graviditeten.

/fiffig.bloggo.nu

Maria sa...

Vi hade bestämt oss för ett troligt namn innan, men hade också en lista med förslag. När han kom var det självklart vad han hette, och det var inget namn vi hade tänkt på innan. Ville bara dela med mig om hur det kan bli. :-)

Några förslag: Astrid, Elsa, Juni, Juno, Lilly
Valter, Dante, Linde, Julian, Elian, Måns

Ulrika sa...

Du har rätt. Man vill hålla namnet för sig själv för att liksom inte... exponera det för mycket? Med risk att varenda unge får samma namn.

Jag gillar klassiska namn från mitten av 1900-talet: Ingrid, Gunilla, Kerstin och Gunnel. Tycker också mycket om tidlösa Karin som känns mjukt och runt när man säger det. OM vi får fler barn och det blir en flicka, blir det Karin. Finaste pojknamnet är Åke, tycker jag. Har en kompis som har en liten Malin. 1960-70-populära namn ska inte underskattas! Pia, Malin, Anna, Johan...

Det ni väljer blir så rätt! Och det i samma sekund som ni valt!

Saras pyssel sa...

Innan våran dotter kom hade vi lyckats plocka ihop en lista med 13 pojknamn & 13 flicknamn. När hon väl kom ut tittade vi på listan med flicknamn & utan att tveka strök vi direkt 12 av namnen. Det var så tydligt att de inte passade. Det 13:e blev struket senare också och hon fick två helt andra namn (Tuva Elvira). Klara var ett namn vi båda gillade också, men eftersom det lät för likt mitt eget namn gick det bort.

re.do sa...

:-) hoppas ni får många förslag. Minns min yngsta som skulle heta Milla. Men dagen innan papperet skulle skickas in så fick vi reda på att en i grannbyn som fått tre veckor innan oss skulle döpa sin dotter till det. Blev heltokigt! Det blev en Rebecka istället. Och det blev helt perfekt såhär i efterhand. :-)

Fiff sa...

Ja, det är inte helt lätt med namn, man vill ju att det ska bli rätt. Jag och min man tyckte också helt olika! Jag gillar gamla namn som Signe, Ella osv. Medan min man är kvar i 80-talet när han fick barn första gången...
Du har ju så coolt namn! Ganska ovanligt för din ålder. Det är häftigt!
Får vi en flicka till nån gång så funderar jag på Hillevi, men jag gillar Elsa, Edith, Matilda, Karin och Margit. Killnamn är svårare, men har alltid varit förtjust i Pontus.
Det låter som din man gillar soul/jazz :-)
Lycka till nu, det blir nog kanonbra vilket namn det än blir!

MinaMirakel sa...

Jag har ju själv sex barn och visst är det svårt att välja.
Till dom första hade jag långa namnlistor, men sen har jag bara tagit två favoriter(två pojknamn och två flicknamn).
Hos oss har det blivit följande...
Julia, Herman, Ida, Moa, Astrid, och nu senast Hjalmar.
Favoriter som ännu inte är använda är Bosse och Margit.
Ni kommer säkert att hittar rätt!
Åsa

Tyg och otyg sa...

Visst är det kul med namn! Jag gillar bäst de lite äldre namn av den typ som är rätt populära nu, rediga tant- och farbrornamn liksom. :)
Just Folke är ett av mina favoritnamn faktiskt. Några andra som jag gillar mycket är t ex Svea (som min farmor hette dessutom), Tekla, Rakel, Frank, Algot. Många av de jag tycker bäst om är namn med lite "hårdare" ljud i, typ k och r. Tycker liksom att det ger lite karaktär åt namnet, vilket jag gillar. Hoppas att ni kan enas, men det brukar ju vara så att när barn väl fått sitt namn så är det svårt att tänka sig att de skulle heta något annat än just det.

Anonym sa...

Här bor barnen Hampus, Alfons, Juno och Bell, andra favoritnamn är Lovis och Frans. Tycker namntänk är rackarns härligt. Klura och njut och HEJJA ER!

TjockeFia sa...

Esther, Knut, Nils, Maja, Signe. :-)

Lilla Anka sa...

Ingrid, Kerstin, Elsa, Ivar, Edvin..... finns många fina namn. Lycka till! Huvudsaken är att det känns bra för er båda!

Anonym sa...

Jag tycker om Folke, som det ju inte blir för er...
men även Hjalmar, Liv, Sonja, Karin, Kerstin

lycka till!

LindaLinnea sa...

När våran första dotter skulle få sitt namn hade vi fnulat på i flera veckor men när jag en dag läste Arnböckerna så såg jag Alde (Arns dotter) och vips så hade vi ett namn, trodde vi ja. Hade ingen aning om att det var ett pojknamn så på förlossningen fick vi en
Alde-Marie. Lilla syster skulle heta Signe-Louise men blev Signe till slut. Lycka till men valet och man brukar kunna se vem det är som kommer ut, om ni inte kan bestämma er innan.

Klockarbarn sa...

Namn ja, våra barn fick vänta lite med att få namn. Vi hade några förslag innan de var födda men sen tog det några veckor innan vi visste om namnet skulle passa. Fråga mig inte varför vi gjorde så Det var liksom inte meningen heller. Det enda jag varit noga med är att namnet inte ska gå att rimma på. Inte kul att heta Kalle balle tex. Jag läspade också mkt själv som barn och tyckte det var jätte jobbigt att heta Jessica Svensson....
Mina barn heter Hanna och Elvira. Gamla namn som vi upptäckte fanns i släkten inte så långt bort i leden. Min man har också ett gårdsnamn som barnen fått ärva. Klockar.

Anonym sa...

Nått som jag inte tänkt på förän efter vi bestämt oss för ett namn till vår dotter(det blev hedvig) är att det också kan vara snyggt att förnamn å efternamn passar i skrift. Hennes efternamn börjar nu på samma bokstav som hennes förnamn slutar vilket ibland känns lite klurigt att skriva snyggt. Kanske kan vara något att ha med i beräkningen. Andra förslag på namn kan vara edith, signe, henry, einar. Lycka till!

Maria sa...

Vi fick barn för 9 dagar sedan, det blev en lite Folke. Båda jag och min man är väldigt förtjusta i det namnet så jag förstår att det står med på din lista. Vi hade även August och Alfred som förslag till pojke. Finns så många fina äldre namn som kommer igen nu.
Min man vägrade Greta som jag älskar så det var ju tur vi inte fick en flicka :-)

Anonym sa...

Ni verkar ju gilla lite äldre namn så här kommer några förslag: Felicia, Bianca, Svea, Veronika, William, Gustav, Rickard, Ture :)

Fast jag tror ni kommer se vad som passar när ni väl ser bebisen :)

Anonym sa...

Roligt att läsa alla förslag! Igår var jag på Schyffert och Lindströms föreställning "Ägd". De pratade bla om egna varumärken och hur många föräldrar döper sina barn till ovanliga namn och att det ibland kan bli svårt att leva upp till namnen. De visste nån som blivit döpt till Poseidon, men som var den enda kvar på simskolan med puffar typ :) Det var en himla kul föreställning faktiskt! Härligt att få asgarva så att tårarna sprutar!

Nåväl, mitt namnförslag är Vide. Passar både till tjej och kille, är enkelt + man tänker på naturen. Tycker att det verkar passa er familj :) Såg att du tänkt Flora å det är ju lite på samma spår. Jag blev nerröstad av min man både vad gäller Flora och Vide så nu har vi en Morris här hemma å det blev ju också jättebra! I början undrade alla om det var ett barn eller en hund vi skaffat, men nu är namnet klockrent. Vill även passa på att säga att du har en himla fin blogg. Läst den i många år. Ljus, kärlek, frid och lycka till dig och din familj! Kram Linda

Anonym sa...

Håll med om att Jonas, Solveig och Vide Lövendahl är fina namn ihop ?! :)

Clara sa...

Namn är så roligt! Vårt barn fick heta Astrid eftersom det var det enda namn som vi båda gillade. När Astrid föddes kändes det som att inget namn kunde vara fint nog, inget namn dög liksom. Så jag velade jättelänge (min sambo gjorde det dock inte) men sen efter ett tag så kändes det rätt ändå. Och nu känns alla andra namn helt otänkbara till henne :)

Annars gillar jag Kerstin, Vega, Svante, Tage, Valter, Ingrid och många många fler! Det finns så många fina namn!

K sa...

Våra barn heter Ingrid, Ernst o Tore.
Hade jag fått välja hade en av pojkarna fått namnet Bo.
Om jag fått en flicka till så hade det blivit en Ingeborg:)

Anonym sa...

Jag som trodde att mammalivet skulle bestå av en hel drös flickor - som givetvis skulle komma snabbt och okomplicerat - har alltid tänkt att den första flicka jag skulle få skulle heta Hanna-Linn. Hanna efter den jag älskade mest förutom mamma och Linn för att det är så fint. Faktiskt precis likadant som min egen mamma valde när hon bestämde mitt namn!

Nu blev det ju som du vet ingen jättedrös flickor utan en enda och alldeles vansinnigt underbar pojke. Han har två släktnamn men tilltalsnamnet kommer faktiskt från filmen Billy Elliot. Jag tyckte så mycket om pojken i filmen men allra mest om pappan. Så ville jag också bli som förälder.

Ta ett namn ni tycker om, som ni förknippar med något bra och positivt så blir det helt enkelt jättebra :) hälsar Elliots mamma i Dalby som annars gillar namnen Elias, Martin, Leon, Edin, Livia, Elvira, Ida, Hannele.

kuriåsa sa...

Jonas, Solveig och Ossian Lövendahl?
och
Henry Lövendahl?
och
Hjalmar Lövendahl?
och
Juni Lövendahl?
och
Liv Lövendahl?
och
Unni Lövendahl?

kuriåsa sa...

Fast Svante och John är också superfina namn!

Sofia sa...

Jag började direkt tänka på Liv, Juni och Svante och läser också bland kommentarerna att fler tänkt på dem :) Tycker Vide var ett fint namn också, som någon skrev. Linné på en pojke skulle också passa er känns det som :) Men oavsett om ni fastnar för något/några namn kommer den lilla krabaten säkerligen utstråla sitt namn själv när ni får vara med om det första mötet :)

Har försökt kommentera inlägg tidigare men verkar inte gå från mobilen, vet du om fler har det problemet? Läser tyvärr mestadels från mobilen.

Stort lycka till för er!

Anonym sa...

Signe...om det är en flicka- ni är ju välsignade med ett barn till sist så då kunde det väl passa bra:)

Anna sa...

Vi har själva som historieintresserade gått lite på fornnordiska namn och har barnen Eira och Joar. När jag var på landsarkivet igår och läste i gamla böcker föll jag totalt för namnet Karna som tydligen var vanligt under 1800-talet men är väldigt ovanligt nu.

Anonym sa...

Ibland när man ska finna ett passande namn smakar man och känner efter. Det kan vara en speciell stavelse eller ett ljud som känns rätt. När jag läser dina namnförslag känns det som att Iris skulle kunna vara med som ett alternativ.

Strömming sa...

Våra barn har fått det namn som vi funderat ut innan. Men vi har också haft listor och funderat innan, vad annat kan man göra!

Vill bara gratulera till att allt går så braoch önska er lycka till framöver!

Susanna

Anonym sa...

Love såklart!funkar ju på både pojke och flicka dessutom!

Sandra i norr sa...

Åh så roligt att spåna på olika namn. Vi hade två alternativ (ett pojknamn och ett flicknamn) till våra barn när de tittade ut. Sedan blev det ett av dem. Vår son heter Noah och vår dotter Eira, så vi hade väldigt lika smak som Anna som kommenterat tidigare... Jag tycker bäst om korta namn, gärna med fyra bokstäver har jag märkt. Tvåstavigt vill vi ha, för att det ska låta bäst! Namn jag har som förslag är: Signe, Märta, Kerstin, Hilma, Signel, Emmi, Liwa, Malte, Frey, Ilias, Odin, Mio, Loke... och sen finns det ju en hel hoper andra fina namn. Det går ganska snabbt tycker jag så är namnet helt självklart på det lilla barnet. Hoppas ni kommer överens om ett alldeles perfekt namn till er lilla kott. Lycka till med att välja!

CeciliaB sa...

Det finns så många fina namn och ni kommer att veta när ni träffar bebisen vad den ska heta. Men under tiden är det ju härligt att leta, våra barn heter Fabian och Robina.

Fabian för att jag hade fått för mig det för lääänge sedan och det passade perfekt! Robina är ett gammalt släktnamn som jag också hade i tankarna sedan länge men som min man fick några dagar på sig att vänja sig vid...

Om vi skulle få en till skulle det kanske vara en Helga eller Ture, Karin eller Arne.

Grattis till graviditeten! jag brukar läsa här men har nog aldrig kommenterat...

Och lycka till!
/Cecilia

Emmas dagar sa...

Tösen min, 8 år, gillar att ge namnförslag till bebisar. Hon föreslår Liv eller Levi.
Jag tycker det är lika roligt och ger dig Maj och Helmer i förslag.

Anonym sa...

Hade jag fått en tös till hade hon fått heta Ester eller kanske Hillevi. Pojknamn tycker jag är svårare...även om det är hopplöst ute bland nyfödingarna så gillar jag Daniel, så det kanske det skulle bli.

Tale sa...

Her får du navnene på mine barn - norske, men navnene er gamle og norrøne (og litt rare, kanskje).

Ask
Bjørk
Gløer
Eir

Hadde jeg fått flere, skulle de hett Storm og Idunn

Susanne Asmyr sa...

Mine to små troll heter Vivian og Aksel, oppkalt etter min mormor og hans morfar. Verdens fineste navn synes jeg ;)

Det er artig å lese bloggen din og jeg håper at resten av gravideten går bra :)

Linda sa...

Ive heter vår son. Bertil och Signe är andra favoritnamn.

Sandra sa...

Flera fina namnförslag...
Helli
Svea
Aila
Hilde
Hilma

Alve
Ossian
Ture
Silas

Spännande :-)

Anonym sa...

Hej!
Jag har inte skrivit här förut men följt din blogg i smyg ett tag och är så glad för er skull! Vi har valt namn på våra pojkar efter släktingar som betytt mycket för oss och speciellt för min man. Vår pojkar heter Hilding och Harry. Jag tycker om att namnen har en historia och inte bara är "hittepånamn".
//FruLind

Anonym sa...

joy, lilly, juni, jonna, amiee, nanna, signe, ella...
love, leopold...

Thelma och jag sa...

Ella, Rebecka, Amanda, Katarina, Katinka. Olle, Johannes, Daniel, Loke

Ulrika sa...

Namn jag tycker är vackra, lite huller om buller:

Daga
Alvar
Karin
Ivar
Majken
Majlis
Sixten
Agna
Ava
Eivor
Vigdis
Assar
Gylla
Ilma
Ture
Valdar
Albertina
Margit
Tollie
Jonas
Sigge
Arne

Anonym sa...

Min lilla dotter heter Majken...vackrast i världen tycker jag :)

Ccecilia sa...

Jag gillar Astrid, Tyra, Eira, Junia och Ivar, Wilhelm och Tage. Lycka till med namndiskussionerna och glöm inte att en kan ha andranamn också! Stort grattis igen!!

Linnea sa...

Irma, Knut, Ture är mina favoriter just nu.

Camy sa...

Vi sitter i lite samma situation. Vår lilla älskling har redan kommit ut, och vi var helt säkra på att det var en liten Elsa...men nä det passade inte riktigt.

Nu känns det som vi står och stampar, alla namn som vi tänkte är typ upptagna av folk i vår närhet (Disa, Signe, Embla, Tindra) och de som vi tycker ät finast (Lovisa, Esmeralda, Edda tex) lägger folk in Veto mot. Så nu är vi på noll igen typ.

Om det blitt en pojke så kanske Nils, eller Torsten, Helge, Anders. Silje, Hilda, Henny, Hedda gillar vi också.

Grattis till graviditeten! Hoppas ni hittar nåt ni gillar!

Sophie sa...

Min datter hedder Flora ;)