tisdag 25 november 2014

Luftballonger

Gick länge och tänkte att jag ville ha en mobil med luftballonger till bebisen. Hittade ingen som var som jag ville ha den så då fick jag ju göra den själv. Tycker att den blev fin, mysig att ligga och titta på tänker jag.

Klurade en del på hur jag skulle göra de små korgarna. Var inne på en liten, liten träplatta med små piggar/pinnar/spikar, men oavsett hur väl man klistrar fast det hela så kändes det inte så bra att ha små piggar i nåt som ska hänga ovanför bebisens säng. 


Kände mig därför mycket nöjd när jag kom på att jag helt enkelt kunde klippa ut en "sol" i papp, vika upp strålarna och fläta korgen runt dem. Jag flätade med lite olika snören och något växtmaterial. Råkar vara lite torkade krokusblad som låg i en fläta och skräpade på kolonin. Helt normalt att ha krokusblad hemma eller?

























Funderade också lite på hur jag skulle fästa snöret i ballongen. Ballongerna är målade flirtkulor som har ganska stora hål nedtill så bara knutar på tråden kändes inte så stabilt. Tänkte knyta fast en pärla för att säkra det hela, men blev igen lite nojig att den skulle trilla ner i sängen. Kom på att jag kunde ta en bit fleece och dra in i öppningen, inget hårt som kan trilla ner och det sitter som berget.























14 kommentarer:

Ebba sa...

Jättefin! Om jag också får göra en mobil till en bebis en dag finns det en risk att jag kopierar din idé. Är det okej?

Sandra i norr sa...

Vilken fin! Vad pysslig du är :-)

Pyssellycka sa...

Otroligt fint, verkligen kreativt!

Tyg och otyg sa...

Verkligen fin! Gud vad ambitiöst av dig att fläta så små korgar. Jag trodde först att det var korkar eller bitar av träpinnar bara. :)

Solveig Lövendahl sa...

Tack snälla ni!

Ebba, det håller jag alla tummar för att du får. Fritt fram att kopiera!

Fanzan kläder sa...

Hej.har inte varit på bloggen på länge. Men jag kollar alltid om du blivit gravid. Jag blev sååå himla glad att du är det jippi.Jätte fina kläder och tjusig vagn.Man ser att du är lycklig och det är ni båda värda.Ta hand om varan och lycka till..kramar jenny/fanzan

Ulrika sa...

Hjälp vad fin! Fantastiskt! Hoppas att den lilla kommer att gilla den!

Runge form - Karin sa...

Men åh så fin!

SiriR sa...

Men oj så fin!

Ccecilia sa...

Jättefin mobil!! (min femåring förstår inte det ordet-du har ju telefonen i fickan, mamma?) ;) härligt att höra att du mår bra och stort lycka till med sluttampen av graviditeten och förlossningen! Jag tyckte det var bra att läsa Att föda av Gudrun Abascal, och om du inte slutar gråta efter tredagarsgråten måste du säga till din barnmorska, förlossningsdepression kan hända vem som helst (typ var tredje mamma). Men förutom det, superfin mobil oxh stort grattis igen till ert väntande mirakel!!

Casa Annika sa...

Vilken bra idé! Jag som just går i bebismobiltankar, fick länken skickad till mig av en av dina bloggläsare!

Vickan-Pickan sa...

Vilken underbar mobil, blev jättesugen på att härma. Får jag? Så himla smarta fina lösningar du gjort. Många lycka till med förlossning och allt. Och strunt i vad alla säger om vad man behöver och inte. DU och NI vet vad NI behöver för att det ska kännas bra och boigt för bebisen. Själv tvingade jag min man att lägga in nytt golv i "gästrummet" (vågade efter 9 missfall inte tro att det skulle gå vägen) så att den eventuella bebisen skulle känna sig välkommen och efterlängtad :)

Anonym sa...

http://broarne.se/butik/shop/heminredning/mobil-luftballonger-i-plat/p_3181.html

Thelma och jag sa...

En sån skulle jag vilja ha på jobbet, att titta upp på o få perspektiv på mina tankar. Mkt fin :) /pia