måndag 27 oktober 2014

Vagnen

Tredje trimestern nu, tre månader kvar och jag är helt vansinnigt trött, orkar typ ingenting. Glad att jag klädde om barnvagnen för några veckor sen för det har jag velat göra länge.






































Vagnen är en gammal Brio (från 80-talet kanske?) som vi fått från supersnälla Sarah. Jag tycker formen är väldigt fin, men den var rejält sliten och smutsig, klädd i ett obestämbart brungrått tyg (mörkblått visade det sig när jag började sprätta) och jag ville förstås ha den gul. Letade gult manchestertyg, men det lyckades jag tyvärr inte hitta. När jag var hos supersnälla Carolina fick jag både ett kraftigt varmgult tyg och ett stadigt påslakan med klöver som passade perfekt till och då kände jag att så får det bli!






































Resultatet blev långt ifrån perfekt, men jag tycker den är fin ändå. Liksom glad, solig och snäll, tror man kan sova gott i den. Kanske lite opraktiskt med en så ljus vagn, men klädseln till vagndelen gjorde jag avtagbar så att den går att tvätta. Den används ju inte så väldigt länge tänker jag och inte i värsta kladdåldern (kanske :)). Får väl se hur det blir, man kan ju alltid klä om den igen om man önskar.






































Annars småpysslar jag och grejar lite med smått och gott när orken faller på. Har bland annat sytt ett litet lapptäcke och påslakan av ett av mina absoluta favorittyger. Tyvärr är det lite blekt, därför har jag inte sytt så mycket av det, men till påslakan tycker jag det funkar. Lever verkligen min dröm just nu, älskar förväntan, längtan, förberedelserna...

20 kommentarer:

maria carlander sa...

Jag blir så glad av att läsa om all förväntan och längtan, så mycket kärlek!

Sen, vagnen -vagnen! Det där är helt och hållet den finaste fina barnvagn jag någonsin har sett! Älskar den varma gula färgen och ljusa insidan -strunt samma om det är praktiskt eller inte, ibland måste det sköna segra.

Allt gott till er båda!

Lykke sa...

Den fineste vogna jeg noen gang har sett! Så glad og så varm, og så deg! Lekker! Det er så fint å se dere forberede dere til den lilles ankomst <3

MinaMirakel sa...

Jättefin och härlig, önskar dig all lycka!/Åsa

Carolina sa...

Jättefin blev den! Kommer sovas gott där

Thelma och jag sa...

Jättefin vagn. Vet ni om det blir flicka ell pojke? Det är så många som kollar det nu för tiden. Vet inte vad jag tycker om det men kan konstatera att det är mer regel än undantag numera..

Sandra i norr sa...

Fin vagn! Kul med en ovanlig som ingen annan har. Tröttheten är tuff, försök vila mycket!

Unknown sa...

Underbar. Så fin så fin!

Anonym sa...

Du har verkligen gjort barnvagnen otroligt fin! Vår äldsta dotter fick ligga i en sådan vagn, fast den var ínte så soligt gul utan tråkigt brun. Den var dock lite för stor för min lilla Saab V4 så den blev skevare för varje gång jag tryckte in den i bilen så när dotter nummer två kom var vi tvungna att köpa en ny vagn.

Lilla Anka sa...

Härligt gult för babyn att ligga och lysa i när vintern är som tråkigast och att lysa ikapp med vårsolen sen! Lycka till med allt!

Fiff sa...

Men wow, vad snygg den blev! Otroligt bra jobbat tycker jag. Är impad! Klockrent solig :-)
Det ska nog vara lugnt med den ljusa färgen. Man kan ju ha regnskydd på om det är dåligt väder :-)
Och nej, de kladdar inte så mycket som bebisar, mer än kanske nån eventuellt läckande blöja :-).
Så himla spännande att få följa er och eran glädje ♥

Solveig Lövendahl sa...

Vad fina ni är, tack för era kommentarer! De gör mig glad.

Thelma och jag, ja de flesta kollar nog. Vi har valt att spara på den överraskningen så nej, vi vet inte.

[sarah lucy carin] sa...

så otroligt fin du gjort den! det är verkligen världens bästa vagn, och jag är så otroligt glad att ni får användning för den. kram kära vän.

MemLin sa...

Vagnen blev verkligen superfin. Hade en brun vagn till mina tvillingar med foder i gult och vita klöver. Man blir glad av gult :-)

SiriR sa...

Kuleste vognen jeg har sett på lenge! Skikkelig Solig og glad:)

Anonym sa...

Men vad fin den blev! Kan du inte berätta hur du gjorde? Så vill jag också göra med min nästa vagn :-)

Solveig Lövendahl sa...

Tack fina ni!

Handelsevis, jag skruvade av sufletten och började med den. Sprättade försiktigt en sak i taget och skrev upp vad jag gjorde så jag kunde göra samma sak sen i omvänd ordning när det nya tyget skulle på. Jag använde de gamla tygbitarna som mönster och sen sydde jag på det nya med hjälp av listan jag skrivit.

Själva liggdelen sprättade jag inte i utan gjorde bara ett överdrag till. Där fanns fastnitade metallgrejer som jag inte kunde komma på hur jag skulle göra med. Lösningen blev ett överdrag med resår i botten och kardborrstängning i sidorna över metallgrejerna.

Hmm kanske inte så tydligt, du är välkommen att maila om du har frågor! Lycka till!

Ulrika sa...

Jättefin! Ser superproffsig ut! När de ligger i liggvagn kan de inte så mycket. Alltså inte heller kladda. Vi använde dock liggvagnen länge och då åker den ju på lite smällar...

Sofia sa...

Den. Är. Så. Snygg. Finner liksom inga ord! Alla som går förbi er kommer tappa andan av estetiskt välmående! Haha

Anonym sa...

Hej! Vilken fantastisk vagn! Har du kvar den och kanske lust att sälja den vidare?

Maila mig gärna, amandaweidersjo@gmail.com

Tack!

Hanna sa...

Underbart! Har en likadan vagn som nu är använd till 7barn ( bara 2 är mina ) . Den börjar bli riktigt sliten i tyget, men nu ska den få nytt liv, nu när jag vet att det går att få det riktigt snyggt även om man inte är proffs. Jättetack💕