fredag 24 oktober 2014

Helsingfors

Dagarna innan vi skulle åka var Jonas däckad av feber och rejäl förkylning och jag är ju ständigt lite halvdäckad av trötthet och foglossning, men vi bestämde oss till slut för att åka trots allt och fick en väldigt fin och lugn resa.

Sitta på hotellrummet med sin älskade, äta mackor, dricka varm choklad och titta på folklivet från fönstret är ju liksom inte helt fel heller.

Men vi gjorde ju lite annat också förstås, till exempel tittade på Tempelkyrkan som ligger insprängd i ett berg och det här lite originella kapellet helt i trä. Lite bastukänsla, men väldigt rofyllt och fint inuti.


























På söndagskvällen var vi på Borgbackens nöjesfält, det var deras sista öppna dag för säsongen och väldigt mysigt och fint med alla ljus och fyrverkerier och grejer.


























Vår kära vän Sami hoppade på båten på Åland och var vår generösa guide och trevliga sällskap i Helsingfors. Här sitter vi och ser spexiga ut med krulliga pommes frites.






































Trötta och nöjda paret på hotellet, redo för sängen.






































På måndagen blev det designmuseet och lite secondhandshopping bland annat. I denna fina, färgglada UFF-butik på Fredriksgatan hade de finfina tyger.






































Det till vänster är jag särskilt glad över, tycker det är så himla fint! Har inte bestämt än vad det ska bli, kanske en babyfilt, en duk, kuddar... Eller nåt annat. Vi köpte också en söt liten dragleksak och en body med tryck av mig och Jonas i kolonin (syns väl tydligt att det är?).

Måndagkväll hoppade vi på Finlandsfärjan igen (eller Sverigefärjan kanske man ska säga om man kommer från det hållet) och det var ju en spännande upplevelse. Två väldigt korta stunder gick jag utan mina manliga sällskap, båda gångerna kom det fram närgångna, pratsugna män som berättade hur vacker jag var. Trodde faktiskt helt ärligt att man skulle vara förskonad från den typen av uppmärksamhet som höggravid, men nej. Finlandsbåten levde upp till mina fördomar. Förutom när det gällde maten. Den var riktigt god, mycket bättre än jag kanske trott.






































Och apropå mat, här sitter vi i första klass och äter trerätters på tåget från Stockholm. Hela den här resan blev av för att vi hade värdecheckar på SJ som vi fått vid en tidigare försening och som höll på att gå ut. Det fanns pengar kvar när biljetterna var beställda så vi öste på med lyx, haha :). Har aldrig åkt första klass i hela mitt liv och det kändes minst sagt ovant att bli uppassad hela tiden, nån som frågar om "fröken" vill ha kaffe och hämtar åt en... Jaja, hade nog kunnat vänja mig vid det också :).

6 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Vilka fina tyger! Den UFF-butiken gick jag förbi i fredags, men inte in i. Big mistake, förstår jag nu. :)

Helga sa...

Låter som en skön semester :) Fastän jag inte känner er så är jag så himla glad för er skull!

Solveig Lövendahl sa...

Tack fina ni!

Tyg och otyg, jag höll på att missa den själv. Kikade in och den såg inte så kul ut, sen insåg jag att det fanns en stor källare med finheter. Nästa gång!:) Hittade du några favoritställen?

Tyg och otyg sa...

Inte precis faktiskt. Vi höll oss mest i de stora butikerna, tyckte det kändes lite halvdött på smågatorna. Men akademiska bokhandeln var fin med en mycket välsorterad hantverksbokavdelning. Synd att man inte kan finska, bara...

Tyg och otyg sa...

Eller jo, förresten, en butik som hette Globe Hope, med bara återbruksdesign, hade jag gärna stannat lite längre i, men den hittade vi typiskt nog just innan det var dags att gå tillbaka till färjan.

Thelma och jag sa...

1a klass rules :). När jag pendlade till Linköping en gång i tiden o va ute i god tid med bilj så blev det gärna 1a klass. Så mkt lugnare o stillsammare där. Nu blir det inte så ofta varken med det ena ell det andra men ibland så... :)