tisdag 7 oktober 2014

Fortfarande skördetid

Kolonisäsongen börjar gå mot sitt slut. Om nån vecka stängs vattnet av så då blir det lite omständigare att vara där. Känns alltid lite vemodigt men också ganska mysigt att det blir mer av innepysslande. Speciellt i år förstås. Tänker mig en höst full av boande och fixande, tror jag ska sticka några pyttesmå raggsockor också, känns som ett lagom stickprojekt för mig.

I alla fall så hade vi en fin och solig helg på kolonin, vi skördade bland annat det sista av rödbetor, morötter och potatis.






































Nu hör jag vinden vina utanför fönstret och den här bilden känns plötsligt väldigt somrig, men så somrigt var det i lördags.






































Ganska mycket morötter hade vi kvar, tror vi blir självförsörjande på rotfrukter större delen av hösten också.

Och så har vi faktiskt tagit hand om nästan allt av päron och äpplen. Visserligen har vi beskurit äppelträden ganska rejält så vi fick betydligt färre äpplen än tidigare år, men det var nog tur. Jag tror inte jag hade orkat musta tre 90-liters kärror som förra året. Nu blev det ett par mustomgångar med bara några påsar äpplen varje gång. Sammanlagt blev det i alla fall en tjugo flaskor så det är vi väldigt nöjda med.


























Av päronen blev det en marmelad med ingefära och citron som jag tyckte blev riktigt god och så mina favoriter, saffranspäron. Väldigt fina och smaskens med en klick vispad grädde framåt julen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

fantastiskt fina bilder! Vilka gröna fingrar ni verkar ha!

//Emma

Unknown sa...

Åh härligt det ser ut. Ja vilken odlarglädje ( och skördeglädje ) 💚💚💚 . Kram Nelly

Thelma och jag sa...

Känner oxå blandade känslor över att stänga Torpet o överlämna det till vintern så småningom. Fast i år slipper jag ligga o grubbla o oroa mig för fasaden i allafall. Glad för det. Vilken mängd med morötter. Jag hoppas att jag kan odla mer nästa år än vad det blev i år /pia

Fiff sa...

Härligt! Mina morötter och rödbetor är fortfarande i jorden :-).
Om ni har mycket frukt över nästa år så kan ni ju alltid lägga ut ett tips på en fruktförmedlings-sajt. Det är en så himla bra grej. Ett tips bara :-).
Men ni har ju verkligen tagit tillvara på er frukt!
Jag bara älskar det här med att skörda och bevara inför vintern. Det är husligt så det förslår!
Har gjort örtsalt av kryddor från trädgården och kokat lite saft och marmelad :-)

Solveig Lövendahl sa...

Tack fina ni!

Fiff, fruktförmedlings-sajter är ju en helt fantastiskt bra idé! Om vi får mer frukt än vi kan/vill ta vara på nästa år så blir det nog nåt sånt. Tycker dock det känns lite bökigare om det är en kolonilott än en trädgård där man bor. Man ska ju passa in så att man är där när någon vill hämta och så tänker jag, men det ska väl gå att lösa förstås.