måndag 22 april 2013

Handla inte på Kitchen house!

Ett gott råd så här medmänniskor emellan: handla aldrig på Kitchen house i Helsingborg! Sämsta servicen och otrevligaste bemötandet jag nånsin har varit med om. Vi fick presentkort och strax efter jul köpte vi en rejäl stekpanna med fem års garanti. 900 kr kostade den, vilket jag tyckte var sjukt mycket pengar, men vi köper sällan nytt och den var stor och superbra, inget fastnade. På några veckor. Sen började ytan bli mer och mer ojämn och snart fastnade allt.

Idag gick jag till butiken med den. Tänkte att så ska det ju inte vara, den måste ju hålla mer än några månader. Jag var trevlig mot tanten och förklarade läget. Hon menade att det var vårt fel, den var bränd, vi hade haft plattan på högsta värme och det kan man ju inte ha! Jag kanske är helt dum i huvudet som inte visste att man inte kan steka på högsta värmen i en stekpanna men jag hade ingen aning. "Nåt ansvar har man faktiskt som konsument" tyckte tanten. Det har man förstås men jag tycker man borde informera ganska tydligt om en sån sak. Tror inte det är självklart för alla att en stekpanna inte tål hög värme. Tanten sa att de alltid informerar om det, trots att det inte var hon som hade sålt den till oss så var hon helt säker på att säljaren hade informerat oss. Jag var alltså inte bara dum i huvudet och totalt okunnig, jag var en lögnare också eftersom jag sa att vi inte fått information om det.

Det slutade med att jag lämnade den eländiga stekpannan hos den eländiga tanten och gick därifrån, så arg och ledsen så jag skakade. Det är faktiskt inte okej att få sina kunder att må så dåligt som jag gjorde när jag gick därifrån. Utan stekpanna. Sånt här bemötande ska inte löna sig. Bu för Kitchen house!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Var det en Jamie Oliver?

Helga sa...

Teflonpannar har jag hört att man inte ska använda på mer än typ 4an. Men det borde de ju säga isåfall eller skriva. Antar att det medföljde nån slags lapp? Och om det nu inte gjorde det är det lite konstigt för nåt som kostar 900 kr :S

Solveig Lövendahl sa...

Det var en Ceramic White Line från Bialetti. Enligt all info vi kan hitta på nätet ska den tåla höga temperaturer.

Ulrika sa...

Åh! Buhu! Fy! Dåligt! Så behandlar man inte kunder! Kanske en service- och värdskapskurs borde prioriteras gör personalen på den affären? Du gjorde rätt. Strongt gjort.

Solveig Lövendahl sa...

Eller hur Ulrika, vad hände med "kunden har alltid rätt"? Vet inte om det var rätt, men då kändes det iaf rätt skönt att lämna skräpet hos henne.

Emmas dagar sa...

Bu för Kitchen house!

Tyg och otyg sa...

Jag tycker du var duktig som inte slog henne i skallen med stekpannan. :) Ta kontakt med någon ansvarig på butiken/företaget när du inte är i affekt längre, sådär får det inte gå till.

Jack sa...

Butiken agerar märkligt. Stekpannan är ju inte butikens "egen" produkt - de är ju bara återförsäljare. Butiken är helt beroende av nöjda kunder (och bra produkter) och bör givetvis i en sådan här situation ta initiativ till att reklamera produkten gentemot tillverkaren/importören istället för att misstänkliggöra kunden och försvara en undermålig produkt. Hela poängen med att använda keramiska stekpannor är väl att de är mer värmetåliga än teflon - min sambo avverkar t ex 1 - 2 teflonpannor om året pga att hon steker med för hög värme.

Kottekott sa...

Du ska genast kontakta Konsumentombudsmannen, vi har en i stan som är toppen!
Sen ska du även skriva ett mail till högsta chefen på Kitchen House! Om inte för att klaga på det dåliga bemötandet!

Kram

Unknown sa...

Låter helt sjukt! Tycker du ska ringa tantens chef och tala m hur du blev bemött! Dessutom kan det vara en ide att kontakta tillverkaren direkt om butiken inte vill ersätta dig.. Jag jobbar själv i butik och för det mesta så får kunden en ny vara och vi får ersättning av tillverkaren.. Det är alltså inte butiken som står för reklamationen, det är tillverkaren av produkten.. Men det händer att det kommer in kunder med varor efter typ två år.. som har vanliga förslitningsskador.. Vilket vi inte kan ersätta eftersom det inte har med något produktionsfel att göra... Fast det hände en gång att en mamma kom tillbaka med en sko som sonen hade släpat i marken när han cyklat.. Skon hade ett stort hål mitt uppe över tårna.. Detta tyckte vi att vi inte kunde ge ersättning för eftersom vi ansåg att kunden brukat varan på ett sätt den inte var gjord för.. Men vi ringde ändå tillverkaren och skickade en bild.. I detta fall valde tillverkaren att ge kunden en ny vara ändå, trots att vi i butiken ansåg att hon inte skulle få det.. Så ge inte upp bara för en trist tant i en butik! Stå på dig! Ibland räcker det att du nämner allmänna rreklamationsnämden eller ber att få prata med chefen!

Solveig Lövendahl sa...

Tack fina ni för ert engagemang!
Tyvärr tror jag att tanten är ansvarig/högsta chefen och visst kunde jag gått vidare med det och det borde man förstås, men jag har inte lust att lägga mer energi på det. Jag fick skriva av mig här och mitt inlägg ligger nu på första sidan om man googlar kitchen house helsingborg. Alltid något. Nu är jag färdig med det här. Punkt.

Anonym sa...

Inga påtvingade könsroller. Nähä, va fint. Men påtvingad likformighet, påtvingade blommönster, påtvingat genusperspektiv, det är grejer det! Så mycket lyckligare barnen blir nu! Gubevare oss för skillnader.

Vad du än väljer åt barnen, så är det "påtvingat". Du kommer tyvärr inte ifrån det. Och vad gör du när barnen växer upp och uppvisar klassiska pojk- respektive flickegenskaper? Blir det avprogrammeringsläger då?

Karolin sa...

I många år har jag handlat på kitchen house och aldrig varit med om något sådant. Alltid trevliga och hjälpsamma när jag varit där.