lördag 6 juni 2009

...och lite mer om klänningen

Efter önskemål från olika håll kommer här några bilder där man ser klänningen lite bättre, det här är ju ändå en syblogg även om det inte alltid märks så mycket. Dessa bilder är tagna imorse så ni får ursäkta klänningens skrynklighet, den har varit med om en rolig fest...
Jag sydde först en provklänning av en ful gammal gardin. När jag gjorde den tror jag bara jag utgick från mina egna mått, sen sprättade jag den och använde som mönster. Den lilla holkärmen kunde jag inte förstå hur man skulle sy på snyggt. Stort tack till Hello som tog sig tid att skriva en utförlig och mycket bra beskrivning!
Ett annat problem uppenbarade sig när det var dags för den dolda dragkedjan. Jättetack till strömming som skickade ett långt mail med beskrivning, goda råd och bilder. Tack! Lösningen är en specialpressarfot.
Jag ville ha en lite bullig ballongeffekt på kjolen. Det fixades med en slät underkjol från midjebandet och ner till strax över knäet. Där tar en bit rynkad tyll över och tyllen är ihopsydd med yttertyget, som är så långt så att det går runt nederkanten. Om ni fattar... Klännigen är sydd i ett ljusgult thaisidentyg med lite randig struktur och till sist sydde jag på ett guldfärgat band i midjan.
Pricken över i blev krona från Kerstin Kallin och drejade keramiksmycken från Ulrika Olsson. Smyckena (örhängen och ring) har jag bytt till mig från Ulrika, tack för dem! Och förresten, tusen tack för alla era fina kommentarer till föregående inlägg, hoppas ni får en underbar helg!

36 kommentarer:

kaoz sa...

Ååh, så nydelig kjole!! Sitter som et skudd på deg =) Flott sømarbeid!!

Strumpetossa sa...

Såå vacker!! Helt underbart!!

Vindling sa...

En mycket vacker klänning!

prickig design sa...

Vilken vacker modell!! Vilket jobb det måste varit, super fin verkligen.

á Yeliqa sa...

En klänning helt i min smak :) Den blev verkligen vacker och så snyggt det var med det gula bandet till

SiriR sa...

Nydelig! Enkel og elegant, virkelig lekker!!!

Emilia sa...

Håller med föregående kommentarer - mycket vacker! /Emilia

Henrietta sa...

Så vacker klänning! Och vilka smycken! Grattis till en perfekt dag!
Kram Henrietta

Josefinaste sa...

Underbart vacker!!! Det låter som att allt var helt perfekt. Grattis till att ha blivit fru!

Y sa...

vilken vacker klänning! urringningen, kjolen, passformen. Du fick till allt!!

Doris_Assar sa...

WOW! Vad fin den är! Och kronan och smyckena till är verkligen såå fina.

Lemi sa...

kjempeflott!! du e flink!

Heimlaga sa...

Så fint!

od Andulky sa...

Den är verkligen helt underbar! Vilket jobb!!

Strömming sa...

Helt underbar klänning! Vilket fantastiskt sömnadsjobb du gjort!

Lilla Gryn sa...

ÅH, så fin den blev. Precis en sån klänning vill jag ha om den dagen kommer.
Fantastiskt skickligt gjort!!

Mari sa...

For en utrolig vakker kjole! Du er kjempeflink!:)

BRUNo.RANGE sa...

Fantastiskt fin! Hade aldrig vågat mig på det där...

Hello sa...

Den är sååå underbar!

Och visst är det härligt att man kan få hjälp från de mest oväntade håll!

Anonym sa...

Å shit vilken fin klänning! Gu va roligt att ha sytt sin egen bröllopsklänning. Du är fantastiskt duktig!

Helena sa...

Jättefin klänning! Vad härligt att gifta sig ute vid havet! Stort grattis i efterskott!

lilla hjärtat sa...

Grattis! Vilken underbar klänning, roligt att ha sytt sin egen klänning till sin STORA dag.

Anna-Snoddas sa...

Vilken helt underbart vacker klänning! :)

mammagumman sa...

Det låter otroligt att du trevat dig fram när det gäller klänningen. Den är verkligen jättefin och ser helt perfekt ut. Vackra smycken också! Inspirerande!

jejja79 sa...

helt underbar. Enkel och stilren modell. Nu vet jag hur min drömklänning ser ut =)

Gulligan sa...

Grattis!! så vacker klänning!!!

Solveig Lövendahl sa...

Tack alla söta, fina! Ni gör mig så glad!

h. sa...

Jätte jättefin! Enkel och helt enkelt underbar!

Emma sa...

Oj så vackert, oj oj oj. Jag kan absolut tänka mig att se ut sådär en vacker dag. Underbar!

erry sa...

Börjar med att säga ett Stort Grattis till Er! Så härligt att ni fick en sådan lyckad bröllopsdag!

Klänningen blev verkligen jättefin - helt gudomlig! :)

Många kramar

Anonym sa...

Å den är så fantastiskt fin! Jag gillar både nyansen och modellen på klänningen. Och den verkar sitta så himla snyggt!

OttoPippi sa...

Kära Solveig! Den är helt enkelt LJUVLIG!!! Så otroligt fin och ser så välsydd och proffsig ut att jag storknar av bara tanken på att göra något liknande själv! Vilken vacker brud!!! :-)

metamorphosis sa...

Då vacker den är - och så vackra NI var!

Lattjo liten pryl sa...

Åh, den är såsåsåsåå fin! Och vilka vackra bilder från ert mysiga bröllop. Tack för att du delar med dig. Man får lite inspiration till ev. framtida bröllop här hemma. Vid havet... Mm, det kan jag nog allt tänka mig! :) Fast våga sy min egen klänning? Njae, så modig är jag nog inte!

Mina varmaste lyckönskningar till er båda!

Evasleva sa...

Klänningen är helt fantastisk!! Enkel men ändå otroligt lyxig. Er bröllopsdag verkar ha varit underbar. Grattis!

Retro Elephant sa...

Det här inlägget har jag missat. Klänningen är helt enkelt underbar, fint med ljusgult istället för vitt. Du var så söt på bröllopsbilderna!

//Lina