onsdag 17 juni 2009

Ekofrågorna igen

Nu är det dags för en ny omgång av ekobytet. Här kommer mina svar igen, uppdaterade med nya mått efter önskemål. Och för er som inte redan gjort det, kika gärna in i butik solig. Nu finns det bara en elefant kvar, men massor av sommarlinnen m.m.

Vad pysslar du med? Sy/ virka/ sticka/ annat?
Jag syr. Har stickat en och annan vante, men har tyvärr inte tålamod till större stick-projekt än så.

Hur länge har du pysslat?
Hela livet kan man väl säga. Jag sydde ganska mycket kläder till dockorna när jag var liten (hade tom en egen dockklädeskatalog!). Barnkläder började jag med för ca två år sen.

Har du barn? Nej, men vill man sy barnkläder så går det bra att fylla på mitt förråd av små oemotståndliga barnkläder för framtida behov.

Vilken storlek har du själv?
36/38 i kläder, 38 i skor och mitt huvudmått är 58 cm.

Stilmässigt, vilket håll drar du åt? (70-tals retro/ vintageromantiskt/ stilrent ekologiskt?)
Mest 70-talsretro, fast lite av varje. Stilrent när det gäller formen, jag gillar enkla modeller fast när det kommer till mönstret på tyget så får det gärna blomma ut och spraka av färg. Det är väl i och för sig så 70-talsretro brukar vara...

Vilka färger och mönster gillar du?
Favoritfärger är gult, orange, rött och brunt. Olika nyanser av grönt är också fint, och rosa ihop med rött... eller ihop med grönt för prinsesstårtseffekten. Svart är nog den enda färg jag inte kan med. Jag gillar storblommigt och andra mönster med tydligt avgränsade färgytor om ni förstår vad jag menar. :) Alltså inte batik och liknande.

Vilka material?
Naturmaterial. Syr mest av påslakan och kraftigare bomullsgardiner.

Vad skulle du vilja lära dig sy/sticka/virka?
Tygtryck skulle vara roligt och applikationer skulle jag gärna bli bättre på. Och så skulle jag gärna bli bättre på att sticka och virka. Små saker.

Vad fattas i din mönster/ kunskapssamling?
Stickmönster till enkla babykläder kunde vara roligt...

Vad föredrar du, thé eller kaffe?
Jag dricker inte kaffe, men däremot massor av te.

Könstraditionellt, unisex eller genusmedvetet?
Definitivt genusmedvetet och gärna unisex till barn. Själv klär jag mig gärna i klänning.

Varför väljer du ekologiskt/ återvunnet hellre än nyproducerat? För att jag inte vill vara med och bidra till att människor far illa och dör av gifterna i bomullsodlingen. Till exempel. När dessutom de allra finaste tygerna är de gamla från 70-talet så är det ju inte ens någon uppoffring att välja.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å vad det ska bli roligt att göra ett hemligt paket till dig! Tack för svaren på frågorna, nu ska jag klura ut innehållet! Ha en skön midsommar!

Solveig Lövendahl sa...

Å vad spännande!!! Jag är så nyfiken!