tisdag 14 mars 2017

Krassligt geni och önskan om hjälp

Sjukdag idag. Både jag och Lykke är förkylda och krassliga och idag har vi mest bara myst, myst och myst. Och läst. Massor. Hon är en riktig bokslukare och jag älskar att läsa för henne. En timme försvinner lätt bland böckerna. Idag har vi nog läst sammanlagt fem ungefär. Ett par gånger har jag föreslagit att vi kanske ska titta på datorn en stund. För att få vila min ömma hals lite och sluta ögonen en stund. Favoriterna på datorn är Alfons, Pippi och Bing just nu och av böcker har hon många, Pippi, Bullerbyn, Lotta, Pettson, Vilda bebin, mm, mm. Böcker som jag läste när jag var liten och själv tycker mycket om. Varenda dag överraskar Lykke mig med nya förmågor eller saker hon snappat upp och kan berätta om. Idag tittade hon på en bild med en massa bokstäver, pekade på E och sa "E som i Eva", pekade på I, sa "I som i Iris" och fortsatte med J som i Jonas, S som i Solveig, F som i farmor och flera till. Hon är verkligen superintresserad av bokstäver och siffror, är tvärsäker på alla siffror 1-9 och kan rätt många bokstäver. Frågar ständigt "Vad står det där?", på mjölkpaket, på gatskyltar, i böcker. Hon har ju liksom nyss fyllt två det lilla livet! Övertygad om att jag närt ett geni vid min barm naturligtvis ;).






































Imorgon går jag in i v 30 och snart kommer det två små genier till. Vi grejar så smått med sånt som behöver förberedas, men på en punkt är vi helt lost. Namnen. Vad ska bebisarna heta? Jag tycker det finns så många fina flicknamn (Maj, Majken, Bim, Lilly tex tycker jag är fina) men pojknamn? Jag kan inte komma på ett enda som jag verkligen tycker är fint. Det blir liksom mest på skoj (Hasse å Tage? Josef och Frank? OBS, inte seriösa förslag). Vi har valt att inte ta reda på barnens kön, men vi går ju på ultraljud varannan vecka och jag tycker nog det har sett ut som pojkar (fast jag vet verkligen inte, läkaren försöker ju att inte visa) så vi är väl mest inställda på det. Tänkte att ni kanske sitter på några genialiska förslag till oss? Mottages tacksamt!

20 kommentarer:

Syserine sa...

Hade jag fått en pojk skulle hade hete Ottar. Efter min fina morfar. (Mina barn heter Ester och Idun). Allt gott för er!

Annan sa...

Vilket kärt besvär :)

Tage är ju fint men kanske inte ihop med hasse? :D

Mitt barn heter Julian, så det tycker jag såklart är finast :)
Men några andra förslag vi hade var tex.
Laban, Ture, August. Det är ju de där gamla gubbarna som funkar nu liksom.
Har ni inga farfar och morfrar som heter nåt snyggt?
Själv bläddrade jag igenom många namnböcker med få resultat. Det är svårt!

Anonym sa...

Sixten och Svante :-)

Helga sa...

Eskil! Har jag alltid velat haft men sen när jag väl var gravid kändes det inte alls rätt. Så lustigt det kan bli! Tycker fortfarande det är ett jättefint namn. Många fina namn på E. Ester, Edvin, Evert, Edda, Edith, Ellen. Iris, Sigrid, Signe och Hilda gillar jag också. Svårare med pojknamn tråkigt nog!

Anonym sa...

Om mina tjejer varit killar skulle de ha hetat Alvar, Helge, Joel eller Folke :-)

Anonym sa...

Mina pojkar heter Adrian och Elliot och skulle den som för tillfället bor i min mage visa sig vara en pojke lutar jag mot Noah. Andra fina namn: Arthur, August, Jesper, Jonah, Nils, Viggo, Wilmer...

Camilla sa...

Mina barn heter Viggo och Elliot och skulle vi mot all förmodan få ett barn till så står Lykke högt upp på listan! ;)

Sofia sa...

Åh det är så roligt med namn! Och svårt när det ska "matcha/klinga rätt" i en familj och syskonskara :) Och så ska alla vara överens! Men stressa inte med namnen, oftast landar det rätt, om så en bit in i bebisarnas liv. Man får känna in vad de passar som att heta helt enkelt! Men när du skriver Majken känns det för mig såå fint och rätt i er familj. Vad hade Lykke hetat om hon var en pojke? Mina söner heter Love och Levi i andra namn, det tycker vi står för kärlek och liv. Motsvarande hade varit Lova och Liv. Och om vi får en trea blir det Lykke, oavsett kön. Kärlek, liv och lycka liksom :) Plus att det råkar börja på samma bokstav. Ja det här med namn kan man så att säga grotta ner sig länge och djupt i! Hoppas ni hittar fina namn som känns helt rätt i hjärtat!

Nina sa...

Vår son heter Frej, det tycker jag är himlarns fint. Han heter Tore i andranamn. Andra favoriter är Arve, Atle, Vide, Sixten, Axel

Tove sa...

Hasse och Tage blir väl bra? Fina namn i alla fall... :) hehe

Jag tycker att det är fint när tvillingnamn passar ihop, att det är lite samma stuk på dem liksom.

CeciliaB sa...

Min son heter Fabian, och Arne i andranamn, men det kanske inte passar med Lykke?
Om jag hade fått en son till hade jag valt namnet Ture, det stämmer väl lite med Lykke?
Tur och lycka!

Kicki sa...

Min som heter Martin, inte jättevanligt namn på små barn just nu.
Får vi en till son nångång har vi tänkt Matheo. Men lite i smyg önskar jag mig en Einar också �� Lycka till!

Carro (mysigtdesign) sa...

Jag har en Fabian och en Leon, för våra barns namn måste funka även i Frankrike... Annars gillar jag; Manfred, Edgar, Gunnar, Casper, Alfons...

AndraAnna sa...

Jag har en 10-årig Bertil. Namn som varit på tapeten för hans yngre systrar ifall de varit pojkar: Gösta, Harry, Einar, Stig, Sigvard, Konrad och Folke.

Om ni vill ha lite norskklingande namn (som Lykke låter i mina öron) så gillar jag Elon och Egil.

K sa...

Mina pojkar heter Ernst o Tore. Ville ha en Bo men det fick jag inte igenom.

Solveig Lövendahl sa...

Tusen tack för era kommentarer, många bra förslag!

Annan, Svante och Oskar hette min farfar och morfar, båda namnen känns lite väl vanliga på små nu, plus att ingen av dem funnits i min livstid tyvärr så det är ändå inga personer jag haft någon relation till. På Jonas sida har vi Carlo och Harald, möjligtvis Harald i så fall tycker jag.

Sofia, när Lykke föddes kändes det lite skönt att hon var en flicka bra för att vi inte hade någon aning om vad hon skulle hetat om hon var pojke :). Vi hade inte lyckats hitta ett enda pojknamn som vi var helt överens om faktiskt. Love tycker jag också är väldigt fint och jag gillar era andranamn, men som första kan jag tycka Love blir liksom lite väl gulligt ihop med Lykke.

AndraAnna, Stig tycker jag också väldigt mycket om. Det heter min kära pappa så det känns lite för nära som tilltalsnamn, lutar åt ett andranamn.

Tack igen alla! Kanske frågar igen senare, även om det är svårt så är det ju vansinnigt roligt med namn!

Petra sa...

Hej!
Våra pojkar heter Noah och Levi som är 4 och snart 2 år. Lycka till med bebisarna! Såg din blogg via Emmas dagar. Hälsningar Petra

Anonym sa...

Jag ville att vår son skulle heta Bror. Det ville inte pappan, tyvärr. Det är tio år sedan och nu blir det inte fler barn för vår del men jag kan fortfarande dagdrömma om att ha en liten Bror ibland. :) /Emma

Anonym sa...

Förstår att de små har kommit nu,hoppas ni alla mår bra !
Bosse & Alfred tycker jag är fint.
/Martina

Anonym sa...

Så fina de är,Melker & Sixten kanske.
/ Martina