måndag 27 februari 2017

Och en liten tvillinguppdatering

Bebisarna växer fint i magen, magen växer i rasande takt, när jag hade gått 26 fulla veckor mätte barnmorskan mitt sf-mått till 36. När jag kollar tabeller verkar det motsvara ungefär v 42 med ett barn. Jag vet att det inte är något exakt mått och att man kan mäta lite olika osv, men inte konstigt att det börjar bli tungt i alla fall. Jag jobbar faktiskt min sista dag imorgon. Det känns overkligt och lite konstigt, nästan som att jag fuskar liksom. Tänk om jag inte föder förrän i maj, då är det lååång tid jag ska vara hemma. Men, överallt rekommenderas att man INTE ska jobba för länge, max till v 25 står det i broschyren jag fick från mvc. Det är tungt, blir mycket påfrestning på livmodertappen och är risk att tvillingarna kommer för tidigt. Jag är inte mycket för att ta risker när det gäller mina barn så jag säger okejdå och tar det lugnt. Min tanke är att jag ska vila mycket, promenera lite lagom, göra mina enkla övningar för att stärka bålen, förhoppningsvis ta mig till badhuset några gånger, simma lite, kanske gå på lite vattengympa. Det gjorde jag med Lykke och det var ett bra sätt att kunna röra på sig lite trots alla extrakilon. Nackdelen är ju när man ska ta sig upp ur bassängen och det känns som om man väger 280 kg. Minst. Men ändå, så ser min plan ut, ta hand om den här växande kroppen på bästa sätt, förbereda för utmaningen som väntar. Det känns väldigt sunt och bra. Ingen tackar mig om jag jobbar tills jag rasar ihop, det finns helt enkelt ingen anledning. Tänker också att jag ska förbereda lite genom att sy lite, fixa i ordning, skriva dagbok, tänka, försöka fatta. Att vi snart har tre barn. Fortfarande omöjligt att ta in. Det var ju liksom inte så länge sen vi inte hade ett enda och höll på att längta ihjäl oss. Tre! Fantastiskt är det. Nu känns det nästan bara roligt och underbart (även om jag fattar att det kommer att bli en rejäl utmaning såklart). Både jag och Jonas kommer att vara hemma de första 8-9 månaderna och det känns verkligen toppen. Det finns ju lite mer möjligheter då. Att göra små utflykter med bara en bebis, med bara Lykke eller hitta på roliga saker hela familjen ihop förstås. Ser verkligen fram emot vår och sommar och allt vad de kommer att föra med sig. Med en liiiten skräckblandning men absolut mest med förtjusning.

4 kommentarer:

bente sa...

Hej härligt att läsa. Är så glad för er skuld. Hoppas att jag kan få träffa er alla i sommar.

många kramar från bente i Långträsk

Helga sa...

Åh vad skönt att ni ska vara hemma båda två så länge! :)

Tove sa...

Åh så spännande! Det måste vara jobbigt att ha en så stor mage! Har du fått några bäckenbottenövningar? Det kanske hjälper?

Jag blev inlagd i v. 32 pga att livmoderhalsen/tappen var för kort och mjuk och det var risk för för tidig födsel. Sedan föddes han en vecka senare, men inte pga det. Jag har skrivit om alltihop på min blogg. Läs om du vill... Fast det kanske inte är så upplyftande läsning.. :s

Solveig Lövendahl sa...

Tack för era kommentarer!

Tove, ja, jag har lite övningar. Har läst en massa på din blogg och ska fortsätta med det. Vill läsa om alla typer av graviditeter och förlossningar.