fredag 29 januari 2016

Glada blommor och egna val
























Förra lördagen var det ettårskalas här och jag kunde förstås inte låta bli att sy en ny klänning till Lykke. Av det finaste, gladaste blommiga tyget som fanns i gömmorna.


Först var jag rädd att den skulle bli för liten så jag satte knapparna allra längst ut på kanten (provar ju helst inte kläder i onödan på en ettåring) men då blev förstås halshålet alldeles för stort eftersom jag hade tänkt ha knapparna längre in när jag klippte till. Det slutade med att jag helt enkelt flyttade de två översta knapparna så att den blev mindre i halsen men behöll den lekvänliga vidden i livet vilket resulterade i en asymmetrisk omlottknäppning som jag tyckte blev riktigt fin faktiskt.






































Brandbilen på översta bilden är förstås en fölsepresent och även denna lilla väska. Nu är det kul att packa och packa upp, plocka i och plocka ur så en liten väska kändes passande. Lykke har sen ett tag tillbaka visat ganska tydligt vad hon tycker är fint. De här tre grejerna brukar hon plocka fram från olika delar av lägenheten:
























Jonas sjal, min tröja och en tygbit från vamlingbolaget. Ett ganska tydligt tema. Kanske inte var helt fel att klä ut henne till nyckelpiga... Vi hittade ingen väska som var röd med svarta prickar men en röd hittade vi och med hjälp av en vattenfast tuschpenna så blev det en väska som passar perfekt till lilla Lykke nyckelpiga.

2 kommentarer:

Tuvilda sa...

Vad fint! Grattis på födelsedagen lilla Lykke!

Annan sa...

Vilken bra smak hon har fröken nyckelpiga :) (favoritfärg röd hos undertecknad)
och den som köpte bilen med. Vår son provade en sån i helgen på ett cafe, hade kul, och nu vill jag ju också skaffa något sånt. Men man kan ju inte ha allt...