söndag 1 april 2012

Mat som väcker känslor

...heter en artikelserie i City. Först ut var givetvis en diskussion mellan en vegan och en köttätare och artikeln slutade med att de två kunde enas om en gemensam fiende -vegetarianerna ("i alla fall om de är vegetarianer av etiska skäl"). Känns trist tycker jag. Jag kan förstå poängen, det kan tyckas vara dubbelmoral att kritisera köttindustrin och äta mjölk och ägg som kommer från samma sjuka industri och där djuren ofta far lika illa. MEN att vegetarianerna skulle vara värre än de som äter kött till frukost, lunch och middag, sju dagar i veckan -det köper jag inte.

Som jag ser det finns det massor av argument för att inte stödja djurindustrin, etiska skäl, hälso-, klimat-, solidaritetsskäl... Det enda argument för köttätande som jag kan komma på skulle väl vara att "kött är gott", eller för min del som inte äter kött att "ost är gott". Det tycker jag dock är ett argument som är värt att tas på allvar. Det är svårt att motstå frestelser. Och borde man det? Kanske om det skadar någon annan?

Alla som håller med mig om att dagens djurindustri är problematisk kan ju försöka ta ett litet steg. Kanske äta vegetariskt en dag i veckan? Eller ett par? Kanske äta det du tycker är jättegott och som det känns trist att leva utan, men låta bli att slentriansteka falukorv när du lika gärna kan koka linser.

Jag tror inte på att sätta upp regler som känns jättesvåra att hålla. Jag tror på hållbarhet på alla plan, att hitta en väg som känns bra, som du kan leva med och må bra av. Jag tror på att uppmuntra och inspirera till förändring istället för att fördöma. Jag tror på att istället för att leta gemensamma fiender, hitta gemensamma vänner.

4 kommentarer:

sofia sa...

Jag håller med. Jag tycker man ska vara vansinnigt ödmjuk avseende sina egna och andras konsumtionsval. Det blir ofta ett väldigt fokus på just vego vs ickevego som det enda viktiga valet men det är så mycket annat som är viktigt också, till exempel den konventionella banan&kaffeindustrin, klädindustrin .tc där massor med både människor, djur & miljö tar skada. Det viktiga är att inse hur mycket som kan påverkas av olika konsumtionsval & försöka göra bättre val i områden som fungerar på ett rimligt sätt i sin egen vardag. Ingen kan göra allt men alla kan göra lite. : )

Solveig Lövendahl sa...

Sofia, tack för din kommentar! Håller verkligen med dig. Visserligen upplever jag att de som tycker det är viktigt med djurs rättigheter ofta bryr sig mer om tex människors rättigheter. Engagemang föder ofta mer engagemang. Men jag vet också många exempel från min vegantid på folk som (av etiska skäl) ALDRIG skulle äta en brödskiva med amylas i, men inte bryr sig ett dugg om ifall bananerna är rättvisemärkta.

S sa...

Hej
Brukade titta in lite då o då för ett tag sedan, men sen har det blivit sämre med det. Så dök de här upp & jag kom o tänka på dig o dina fantastiska barnkreationer!

Jag har själv stickat en mössa o donerat & försöker bara sprida det fina budskapet. Om du eller någon du vet har en mössa som ligger oanvänd efter barnens tillväxt kan man bidra genom att skicka den till Nepal. De tar självklart emot alla sorters mössor, stickade, virkade och sydda!

Vill du inte ha "reklam" i ditt kommentarsfält är det bara att plocka bort kommentaren!
Tack på förhand!
-Sofie

http://kyrkkaffe.libris.se/?p=4214

Annan sa...

Tack,
jag håller med.
Jag försöker dra ner på kött, för det känns alltför jobbigt att bara sluta. Jag köper i princip bara ekologiskt kött nu, vilket hjälper till att dra ner på det.
Men mer vegetariskt tycker jag att alla borde göra och kanske en mindre bit kött på tallriken. Det måste inte vara huvuddelen av måltiden. Så tänker jag iallafall. Men helst skulle jag ju önska att jag hade motivationen att sluta.
(Apoteket kanske kan hjälpa till med det såväl som hjälpa till med att sluta röka :) )
/Annan