måndag 15 december 2014

Att ha lyckan att få vara med om att livet vänder och allt blir underbart

Är så himla glad och lycklig över livet. Vi har haft en riktigt mysig helg, i lördags firade vi Jonas 35-årsdag med ett gäng fina vänner i olika åldrar plus våra föräldrar, en riktigt fin dag där vi även hann se barnen i husets luciatåg och så eget mys på kvällen och igår var vi hos min lillasyster och firade hennes födelsedag med min familj, också en fin och rolig dag. Allt är så enkelt nu och jag minns alla åren då det inte var det. Då allt var tungt, då det liksom inte fanns plats, inte fanns lust för något annat än en värkande längtan. Att ha huset fullt av vänners barn hade gjort ont i hjärtat, att allas liv fortsatte, blev något annat, gick in i en ny fas medan vi stod kvar där vi inte ville vara. Att umgås med familjen där det inte fanns några barn kändes tungt, att vi alla bara blev äldre och inga nya tillkom. Vilken vansinnigt tung tid det var, att ständigt leva med sorgen och ovissheten.

Nu har det vänt, glädjen har kommit tillbaka. Visst kunde vi hitta den tidigare också ibland, men då fick vi kämpa för den. Nu finns den i varje vrå, myllrar fram, sprider glitter och mening i vår tillvaro. Jag njuter av varje dag nu, även om himlen är grå, ryggen gör ont och benen är tunga så är min, vår värld uppfylld av den där lilla skatten som vilar i min mage. Älskade lilla barn.

5 kommentarer:

Ebba sa...

Så bra skrivet!
Just nu befinner vi oss i det där mörka geggiga men hoppas komma dit ni är en vacker dag. Det du skriver på bloggen ger mig hopp och kraft att tro att det faktiskt ska bli så.

Solveig Lövendahl sa...

Ebba, fint. Jag håller alla tummar för att ni snart ska vara ute ur mörkret. Önskar dig en fin jul och massor av kärlek och kraft.

Anonym sa...

Kärlek och Ljus , vi är så många som tycker det är underbart att få följa din och eran resa!
Styrkekramar och all värme som finns till alla de som kämpar att nå fram. Jag är känner mej så ödmjuk och innerligt tacksam att få läsa din blogg- att få en liten liten insikt - ett kik in genom rutan - om hur det kan vara att kämpa fram till ett mål som jag personligen inte behövt kämpa för. 3 käreste barn varav lillan 8 månader ligger å leker härbrevid mej. ,jag har gråtit med er flera gånger och hoppats jag med och nu är jag så glad med er- det får mej å tänka på Bastian i den oändliga historien som följer Atreju på sin resa att rädda fantasia . Du är en inspiration på så mången mången sätt, tack från min själ till dej för det! Och jag önskar dej och din Jonas och bebis i magen den goaste å bästaste julen(hittills!). Kram från en läsare som heter Elin i snö blaskiga Skellefteå trakten!

Solveig Lövendahl sa...

Elin, tack snälla för dina fina ord! Önskar dig också en riktigt fin jul med dina skatter!

Sandra i norr sa...

Så skönt att ni kan njuta av tillvaron. Hoppas det fortsätter så resten av era liv :-)