måndag 28 juni 2010

Midsommarklänning

Hoppas ni har haft en skön midsommar allihopa. Själv har jag haft en underbar helg med ett stort gäng stora och små grannar i min familjs sommarstuga. Vi lekte, spelade fotboll, badade, vilade på solvarma klippor, åt gott, gick promenader till stenbrottet, beundrade näckrosorna och letade mogna blåbär på dagarna. På nätterna var det nattkubb med pannlampa och midnattsdopp i fullmånens sken.
På bilden syns en beställning som jag tog mig friheten att prova för fotografering. Tyvärr var klänningen för smal. Jag hade bett kunden om mått, men hon tyckte det var för krångligt att mäta och tyckte jag skulle sy så den passade mig, eftersom vi båda har storlek 36-38. Nu lovade jag ta tillbaka den och sy i kilar i sidorna. Hon ville ha klänning, hårband och väska i samma tyg och det tyget är slut nu så jag kan inte sy en ny. Hur gör ni andra som syr på beställning? Ingår sy-om-service? Det är ju en sak om man gjort nåt fel eller om materialet inte funkar, som tex en för slapp mudd. Då är det ju inga problem att fixa, men det känns trist att sy om ett plagg för att kunden inte orkat ta mått. Samtidigt vill man ju naturligtvis vara tillmötesgående och ge en bra service. Vill gärna veta hur ni andra gör.

46 kommentarer:

Mimmi sa...

Åh, fy bubblan vad tråkigt på ett sådant snygg kreation. Omsyningsservice (håftigt ord!) skulle jag i det läget inte bjuda på. Jag skulle istället bli superarg och ta klänningen själv kanske. ;-) Men det är svårt om man vill ju gärna göra rätt. Egentligen är jag nog tuffare i tanke än i handling. ;-)

Underb, underbar klänning med matchande assecoarer - jag älskar gult!

Mimmi sa...

Fy vad dåligt jag stavar! :-( Ursäkta mig.

Heimlaga sa...

Behåll klänningen själv, den sitter ju perfekt!
Om du bett om mått och inte fått det, då är det ju verkligen inte ditt fel om den inte passar!
Ofta är det ju enklare också att göra en ny, än att försöka fixa och trixa. Hon får väl välja något annat tyg.

fante sa...

Usch, vad tråkigt :-( Jag hade knappast sytt om den. Om du bett om mått och inte fått så är det inte ditt fel om den inte passar. Man kan ju se väldigt olika ut även om man har samma storlek ...

Underbar är den i alla fall och sitter fint på dig, så behåll den själv :-)

Jag råkade förresten nästan ut för samma sak men omvänt. Jag hade beställt en pyjamas av Gekko (till storebror), men den gick inte att få på :-( Om det sedan berodde på att den modellen inte funkade på en 86/92 (utan bara på mindre) eller på något helt annat vet varken hon eller jag. Hur som helst fick jag en ny (med annan knäppning), men jag har fortfarande dåligt samvete för att den inte passade :-( Att jag skickade med varsin mössa till hennes barn hjälpte inte mitt samvete speciellt mycket ...

lilla hjärtat sa...

Jag håller med, helt underbar klänning. Så synd att "förstöra" den med kilar. Jag tycker kunden får välja nytt tyg och ge dig måtten. Du får själv en fin sommar klänning av den sista biten och jobbet känns inte lika förgäves ; )

Maria sa...

Jättefin klänning. Den känns Solig. Jag tycker du ska behålla klänningen och sy en annan åt kunden. Det är svårt med passform på kläder åt vuxna i stumma tyger. Det ser man ju när man provar kläder i butiker också, att många plagg sitter illa trots att man har valt rätt storlek med sig till provrummet. Men plagget passar säkert utmärkt på en annan kropp.

Rani sa...

GORGEOUS!!!!

Kattching sa...

supersnyggt! jag gillar speciellt väskan!
det är ju dock lite knepigt det där med att ändra uppsydda plagg/prylar som man sytt på beställning. jag har, i efterhand, fått frågor om att ex förlänga eller förkorta axelband på väskor, inte för att dom varit en konstig längd från början utan bara för att kunden ångrat sig och velat ha en annan längd. då har jag sagt nej och sagt att, det funkar helt enkelt inte, dels för att man syr ju noggrant från början, och att sätta sig och sprätta i det skulle med största sannolikhet förstöra tyget och det ger ju helt galet mkt extrajobb, som jag ser det så jag har i såna fall sagt, beställ en ny istället. vill din kund betala för ändringarna kan d ju vara ok men att lägga ner en massa extrajobb, gratis, för att hon inte orkade mäta tycker inte du ska gå med på. haha, aja, d kanske låter hårt och tjurigt att säga så men man måste ju dra en gräns nånstans. ge förslag på andra tyger som kan passa för en ny klänning istället....eller, gör som du tycker känns bäst! :)

Krimskrams sa...

Underbara saker du sytt!

Jag skulle inte ha gjort om klänningen gratis om det inte var jag som gjort fel från början. Jag hade nog sagt till kunden att hon skulle få sina pengar tillbaka och så behållt klänningen.

Att sy en ny klänning i annat tyg kan man ju göra, men då får man ändå inte betalt för det extra jobb som det innebär så det skulle jag bara göra om jag hade sylust till det. Det gäller att värna om sin lust och kreativitet!

mammalito sa...

Jag hade nog inte heller ändrat om det inte var för att jag hade gjort knasigt från början. Men pga kundens slöhet så hade jag inte gjort det... Tycker gott att du kan ta betalt för sådan omsyningsservice!

Jennie sa...

Helt underbar klänning och väska!!!

Jag syr ju inte på beställning så det är svårt att veta hur man hade reagerat om en kund ville få omgjort. Men jag skulle aldrig som kund räkna med att få ett sådant jobb gjort gratis. Tycker det är ok att fråga om det går att fixa mot betalning av extrajobbet. Så med andra ord tycker jag inte att du ska göra ändringarna utan ersättning.

Ida sa...

Jag älskar klänningen! Fullkomligt bedårande.

Aleisa sa...

yes, behåll den, instämmer med alla andra!

Jenny sa...

Å vad snygg, och vad fin du är i den. Jag säger som de andra, behåll klänningen, gör en ny i ett annat tyg åt kunden istället.

Tyg och otyg sa...

Jag skulle också betalat tillbaka pengarna till kunden och erbjudit henne att beställa nåt nytt, behållit klänningen alternativt sålt den till nån annan.
Jättefin är den iaf, oavsett debaclet.

Medea sa...

Jag håller med alla andra, sy inte om utan låt kunden välja ett annat tyg till sin klänning.
Jag skulle inte ha sytt utan att få kundens mått, så lat kan väl ändå ingen vara.
Klänningen är ljuvligt fin och du passar superbra i den. Behåll den själv!!
Ha en underbar sommar.

Mina sa...

Nu syr jag ju bara väskor, men jag anser att om något är beställt så betalar man för det. Hon fick en klänning som hon beställt, hon betalar. Sen kanske man som säljare kan vara tillmötesgående och erbjuda sig att sälja klänningen vidare, ofta har man som säljare tillgång till fler intressenter. Men att bara rakt av köpa tillbaka en sak när kunden gjort fel.. nope.

Fast. Jag suckar lite. Jag är heller inte lika hård i verkligheten. Bara borde vara. Och jag skulle kanske inte ångra mig om jag fått behålla en klänning som såg sådär underbar ut på mig! Toppen-toppen-snygg verkligen!! Älskade kombon med klänning och väska ihop sådär!

Tar ni andra förskottsbetalt när det inte är för er kända beställare? Jag gör det för att undvika liknande incidenter, men har faktiskt råkat ut för lite tråkiga saker även med "kändisar" som bara ångrat sig fast jag suttit och sytt efter deras önskemål. Lite ledsen blir jag.

Johanna sa...

Sälj den till någon annan, den är ju bedårande. Och med väskan och allt! Lär inte bli svårt att få den såld. Vad ska man ha för mått för att passa i den?

Retro Elephant sa...

Nej ingen sy-om-service. Kunden skulle ju kunna välja ett annat tyg. Du ser väldigt fin ut i klänningen, behåll den själv!

//Lina

Camilla Porsman sa...

Du ser fantastisk ut i klänningen, och hela setet med klänning, väska och hårband är lika fantastiskt. Behåll och ge tillbaka pengarna, alt. erbjud dig att sy om i annat tyg. Det är ju en enorm tankevurpa att anta att en klänning av det där slaget ska passa alla som har en viss dubbelstorlek, så kunden får stå sitt kast och ta konsekvenserna av det, tycker jag.

SiriR sa...

Men oj så fin du er i kjolen!
Fryktelig ergelig at den ikke passer til kunden. Jeg er enig med de andre, behold den selv!
Jeg har en gang opplevd lignende, en kunde ville ha andre ermer på en kjole jeg hadde laget. Men hun betalte både porto og for ekstra arbeidet.

Men å sette kiler i siden, hm tror kanskje det vil ødelegge den fine kjolen!

Doris_Assar sa...

Wow, snyggt!!! Tkfin bild också!!
Svår fråga. Eftersom du bad om mått och inte fick det så skulle jag inte automatiskt sy om. Behåll detta/alt sälj det till ngn annan (det lär inte vara svårtsålt :-), och erbjud att sy i annat tyg istället?
Jag är nog ganska schysst och syr om och ändrar om det är något som inte passat en beställare (har hänt ett par ggr). Men då har det varit "mitt fel", jag har gjort ett snytt mönster, tänkt fel osv. Nu bad du faktiskt om måtten, då är det annorlunda!

Ha en fortsatt skön sommar!!

grønn sa...

ÅÅ-kjolen og veska er jo nydelig!! Behold den på og gå ut og nyt sommeren :-)

Anonym sa...

Säg till henne att gå ner i vikt i stället :o)

Fangoria sa...

Helt underbar klänning, och väska och helt kit!!! Wow!! Så synd att den inte passade, men som de andra skriver, tycker isåfall att hon får betala för ändringen, för det är ju inte du som gjort fel utan du har ju sytt i den storlek hon sa, och att hon inte iddes mäta är ju hennes eget fel. Blir mycket extraarbete för dig!!

Hello sa...

Åh, vilken underbar kombo!

Jag vill säga att jag inte skulle sy om. Dels för att det känns som att det förstör klänningen, men mest för att hon faktiskt har fått det hon har beställt. Den kan ju inte bli svår att sälja om du inte vill behålla den själv.

Sen är jag dessvärre rädd att med kunden i andra änden av telefontråden skulle jag kanske inte alls vara lika kaxig. Beroende på vad som sades och på vilket sätt det sades när beställningen las är det inte alltid lika lätt att vara principfast. OM du ändå landar i att sy om den, så ska du dock inte göra det gratis. Det kan inte ingå. Det tar ofta längre tid att sy om ett plagg aldrig så lite, än vad det tagit att sy det från början, tycker jag.

MinaMirakel sa...

Jag syr inget till någon utan att själv ta måtten, sen är det alltid en provning innan jag syr plagget färdigt!/Åsa

Sjöormen sa...

Håller med alla, ta betalt för att göra ändringar i efterhand. Fast... jag tror det skulle förstöra modellen. Den är jättefin! Hade det varit min storlek och i en annan färg hade jag köpt den! :-)

Anonym sa...

Jag håller med övriga. Klänningen är superläcker sådan den är och jag tycker inte att du ska lägga ner en massa tid på att sy i kilar och ändra om bara för att din kund inte orkade med att lämna sina mått. Lagt kort ligger!

Inte heller ska du göra en massa ändringar av det här slaget gratis. Jag ser det som att kunden utnyttjar dig om du ställer upp gratis och har det gått en gång att få dig att göra saker gratis så funkar det säkert igen, dvs det kan finnas fler som utnyttjar ditt hjärtas godhet igen.

Och till slut, handen på hjärtat... Hur känns de egentligen i din magrop att göra ändringar på ett så snyggt och perfekt plagg?

Pia sa...

Stå på dig... Annars gör någon annan det. Alltså står på dig...

Solveig Lövendahl sa...

Tack snälla ni för alla kommentarer och peppande ord! Jag ska försöka tuffa till mig lite.

Mina, jag brukar inte ta betalt i förskott. Än så länge har jag inte haft några problem med det.

Johanna, jag återkommer om det ifall det blir så att jag ska sälja den vidare.

MinaMirakel, hur funkar det, syr du bara till folk som bor nära dig? Man kan ju inte åka land och rike runt för att mäta...

Tack än en gång till er alla som tagit er tid att ge mig goda råd!

JuMel sa...

Underbart set, ett sånt skulle jag så gärna vilja ha själv!:) Håller med om vad de andra skrivt gör inte om klänningen utan gör i sånna fall en ny till kunden. Men hur ska du veta att en ny passar henne om hon inte "orkar" måtta? Kanske bäst att bara göra ett återköp... Tack, föresten, för kommentaren när jag sytt min första och hittils enda örngottstopp!

Anna sa...

No question about it: du ska inte jobba gratis för att kunden inte orkat ta mått. Det är inget elakt eller oservicevänligt med det, det kallas företagssamhet! :) Stå på dig!

Groovymama sa...

Den er simpelthen fantastisk, den kjole...jeg stemmer i med de andre - behold den selv...den sidder jo helt perfekt på dig :-)

Jeg tror heller ikke, jeg ville sy den om - nu kunden ikke ville ulejlige sig med mål - men måske i stedet tilbyde at sy en ny...efter de rigtige mål vel at mærke ;-)

kh
Trine

Fröken 32GÅ sa...

Supersnyggt verkligen!

Ja jag brukar sy om, men kunden får ju såklart lägga till en extra slant & stå för frakt.

Man vill ju ändå ge kunden full service.

rino sa...

Så tjusig på dig, instämmer - behåll!

Det är svårt att ta mått har jag märkt. Jag har flera gånger fått mått som inte visat sig stämma för fem öre. Vilket känns trist när man lägger tid på att rita om mönster etc.
För att undvika missförstånd kan man förutom mått och storlek be dem mäta något favoritplagg!

Förskottsbetalning (med returrätt) tycker jag är ett bra sätt att undvika strul. Lycka till!

Jes sa...

wow vilken underbar klänning!!! säger som de andra, behåll den själv, och sy inte om gratis, det är ju kundens fel att den inte passa, det var ju hon som var för lat för att ta sina mått.

Strumpetossa sa...

Superfin klänning i ett otroligt vackert tyg!! Den sitter verkligen perfekt på dig så jag tycker du ska behålla den för dig själv och sy en annan till kunden. ;)

Ulrika sa...

Vad supersnygg! Jag menar både klänning och tjej! Gult är väldigt fint på sommaren, men jag har inte ett endaste plagg i gult faktiskt! Måste nog bli ändring på det kanske!

OttoPippi sa...

Du är ursnygg!!!! Och hela kreationen också!!!

Jag ber alltid kunden ta mått!!!!! BEGÄR det av kunden. Annars kan jag faktiskt inte sy..... Men i din sits hade jag tagit betalt för ändringarna och utfört dem.

KRAM!!!

Kalamajt sa...

Jag säger som så många andra: suuuperfint set, klär dig så otroligt bra! Jag syr om/ byter ut mot portokostnad om det är mitt fel, om det är färdiguppsydda saker som legat i shoppen lämnar jag öppet köp inom rimlig tid, om det är uppsytt på beställning och inte mitt fel åtgärdar jag det inte utan kostnad. Det följer konsumentverkets regler och jag tycker det är helt korrekt!

rockefår sa...

For et fantastisk flott sett! Perfekt til deg!

Du lager så mye flott og jeg ønsker gjerne å følge med videre!

Ser du har fått mange konstruktive råd. Sett iallfall pris på deg selv - det er absolutt ikke din feil når du hadde bedt om mål og ikke fått det.

Takk for en hyggelig stund så langt på den fine bloggen din!

Mvh Elisabeth - "Rockefår"

Henrietta sa...

Du passar otroligt bra i klänningen så jag tycker du ska behålla den! Även väskan är ju urläcker!

Jenny Bergvall sa...

Kan ju som sagt inte maila dig så jag hojtar till här. Maila gärna och bekräfta ;-)

Min lillkille har växt så mkt att jag ny behöver stl. 74 Japp.. han är 68 lång nu så jag vill garantera att han kommer i brallorna med att välja stl. 74 ;-)

Tyg får du som sagt välja.
Jag betalar så snart jag är hem och vänder vid min hemma dator ;-)

Mvh Jenny Bergvall

Susi sa...

OMG!!!!!!!!!!!! Helt nyyyydeli! Og i den fine gulfargen!!

Love it!!! just Love it

Jenny "Retrokas" sa...

Wow! Jättesnygg! =)