torsdag 8 augusti 2019

Sommaren 2019

Innan semestern kände jag en viss oro, drygt fem veckor utan raster och utan tågresor till jobbet i lugn och ro. Älskar min familj över allt annat, men den är ju rätt intensiv för tillfället. Men alltså, den här semestern har varit alldeles underbar. Det har hänt mycket med barnen i sommar, de har blivit så fina kompisar och kan leka långa stunder tillsammans. Tänkte sammanfatta väldigt kort vad vi gjort denna sommar, billöst, klimatsmart och nära förstås för er som inte känner oss:

Vi började semestern med en riktigt ljuvlig midsommarhelg hos kära vänner utanför Halmstad. Midsommarstång, kransar, sång, dans, lekar och jordgubbstårta.

 Hemmavid blev det en tur till Kärnan i Helsingborg. Vi klättrade de många trappstegen upp, beundrade utsikten och sen var det picknick, massa lek på Kärnanlekplatsen och glass när vi kom ner på marken igen.





























En dag hälsade vi på getter, grisar, höns och kaniner på Kulturens Östarp. Det var en lite bökig resa med kollektivtrafiken men ändå en fin utflykt. Fina gamla kläder och leksaker fanns också att prova.






































En annan fin plats att besöka i vår närhet är Botaniska trädgården i Lund med sitt fantastiska växthus. Vi beundrade de vansinnigt söta pyttesmå vaktelbebisarna som sprang omkring i grönskan och förundrades över att bomullen som våra kläder var gjorda av kom från plantor och kakaon, och riset, kaffet, vaniljen och så mycket annat.






































Butik Gul i Kölleröd är ett ställe jag velat besöka länge. Har dragit mig lite pga lite bökig tåg-bussresa men nu har vi ju lite större barn så nu gick det bra. Goda bonnamackor, söta kattungar, trevlig loppis och roligt att träffa fru Gul igen som jag stått på marknader med för längesen.





























Vårt kära Bökebäck har en lite oviss framtid, men än finns det kvar i släktens ägo så vi tog en tur dit. Fina dagar, Flickorna Falks Fik i trädgården med grannar, släkt och vänner, blåbärsplockning i skogen, turer med skrindan och massa bus med fina nästkusinen.






































Och godnattsaga ute på trappan.























En annan av sommarens höjdpunkter var besöket på Helsingborgs djurpark. Många spännande djur som lemurer, papegojor, lamadjur, pelikaner, flamingos och så en stor park med hoppborgar, tufftufftåg och såna där stora studsmattor där man har en sele och kan hoppa jäääättehögt.


























Kaniner, marsvin, lemurer och andra djur kunde man mata, väldigt mysigt.


























Det blev förstås också den årliga turen till Ven. Har sagt det förut, men säger det igen, Ven är bästa utflyktsmålet som finns. Där är så fint att gå eller cykla omkring och picknicka och bada förstås.






































Mycket efterlängtade karuseller och sockervadd kom till stan när det var Landskronakarnevalen. Tyvärr låg Jonas hemma med feber då, men jag vågade mig på en tur själv med barnen och det gick riktigt bra. Blev så stolt och glad över mina "stora" barn som skötte sig så fint. Dessutom passade Lykke och jag på att ta oss lite egentid när brorsorna sov. Vi badade länge, långt ute och jag hade alla händer och ögon bara för henne. Hon hann även prova bumperbollar, hinderbana och minitrampbåt innan de små vaknat och vi cyklade hem och hämtade dem till karusellerna.






































Sist men inte minst, nä faktiskt mest har vi varit på kolonin och det har varit så fint. De senaste fem åren har vi haft så små barn så det har känts lite knöligt att vara där. Våra barn har tyvärr aldrig varit bebisar som varit nöjda med att ligga på en filt i gräset (finns det såna bebisar?). Men i år! I år har vi det mest fantastiska lilla lekgäng som leker länge och fint tillsammans, som roar sig bra bland smultron, hallon, vinbär, krusbär, plaskpool och sandlåda och som dessutom älskar att hjälpa till att vattna och gräva upp potatis. Underbart med kolonin helt enkelt.






































När jag tog denna bilden hade vi en del folk på besök och jag tänkte att jag tar en rörig bild precis som det är, men nu tycker jag bara det ser härligt ut. Lite mycket skor möjligen :). Vi har köpt en våningsäng (låg och bred som stugan och familjen kräver) och därmed blev kolonistugan ett riktigt mysigt litet sommarhem. Hela familjen har verkligen uppskattat övernattningarna där (med tillhörande popcorn och varm choklad, det blev snabbt en tradition).

Nu är vi inne på andra jobbveckan. Tur jag bara jobbar två dagar varannan vecka och har massor av tid för mina små hjärtan för de är det absolut viktigaste i mitt liv och mitt liv är väldigt fint nu. Hoppas ni också har en fin sommar!


5 kommentarer:

bente sa...

Älskar att läsa din blogg

Anonym sa...

Vilken fantastiskt härlig sommar ni har/har haft! Ett föredöme tycker jag med tanke på klimatet och eko-tänk och framförallt för barnens skull. Det är helt tillräckligt för barn att vara i sin närmiljö med närvarande föräldrar som tar det lugnt. Tack för din fina blogg! /Annika F

Handgjort av Vera sa...

Så trevligt att höra om er semester, och inspirerande med bilfritt och nära :)

Anonym sa...

God Jul & Gott Nytt År!
Hoppas att allt är bra och att du kommer att höra av dig igen när du har tid över... :)! /Annika F

Simon Durochefort sa...

Få enkel, snabb och pålitlig kredit från oss på några timmar utan att behöva resa.
För mer information: simondurochefort@gmail.com