onsdag 31 maj 2017

Bf idag

Fast våra små kom ju redan för tre veckor sen. Dagen före förlossningen:






































Och nu tre veckor senare:






































Känns så osannolikt att de fått plats! Vi har legat på sjukhus en del för att de inte gått upp i vikt och det är först nu de passerat sin födelsevikt så så här stora var de för tre veckor sen också. Nu äter de bra och växer fint så det är skönt.

Lykke kom tillbaka till förskolan igår efter tre veckor hemma. Ganska skönt för hela familjen, inte minst för Lykke. Det är inte lätt att vara två och plötsligt få två småsyskon på en gång. Mycket konflikter och gråt blir det. Med oss alltså. Mot sina bröder är hon oerhört snäll och omhändertagande. Det är så fint att se. På sjukhuset när lillebror skulle ta ett blodprov och var ledsen stod hon bredvid och sa hela tiden "Ingen fara, jag finns här" med lugnande röst. Vårt lilla älskade hjärta, hon är så fin. Ibland tänker jag att hon är en vuxen (okej, inte riktigt men äldre iaf) person instängd i ett litet barns kropp. Hon är så oerhört kompetent och kan så mycket och det krockar med att hon faktiskt bara är två år med allt vad det innebär. Dels saker hon inte kan rent fysiskt och dels att hennes föräldrar tycker att de ska bestämma över henne ibland. Tex att hon behöver ta på blöja, ta på kläder, äta, sova, osv... Nu fick hon vila från konflikterna och sen möta utvilade föräldrar och vi hade en så fin eftermiddag igår, gick och fikade (åttaårig bröllopsdag minsann!) och kastade stenar i vattnet vid citadellet och allt var så fint. Hoppas det fortsätter så. En bonus är ju att vi hinner ägna lite tid och uppmärksamhet åt småbröderna också (hur kunde jag tycka att det var fullt upp med en liten bebis?!?) och dessutom, idag har jag kammat mig för första gången efter förlossningen! Blev en enda supertova då och (surprise!) det blev inte bättre av att det dröjde tre veckor innan jag lyckades hitta tid att reda ut den. Men idag så, egentid!

8 kommentarer:

Tove sa...

Vilken enorm glädje du sprider med detta inlägg, Solveig! Vad fina de är, de små, och vilken underbar storasyster Lykke verkar vara! :) Underbart! Grattis! :)

Helga sa...

Åh vilka små guldnosar! Grattis grattis!!

MemLin sa...

Stort grattis till båda bebisarna! Följt er resa länge och så kul att se att ni nu har tre små :-)

Anonym sa...

Så fina ni är !
/ Martina

Anonym sa...

Grattis till nytillskotten!!

Anonym sa...

Grattis! Så roligt att följa er! Enormt glad för er skull!

Efwa sa...

Stort grattis till hela familjen

Linda sa...

Jag kikade in här för att jag har snöat in på tapeten Eldblomma och kom att tänka på att du har den i köket. Det var hemskt länge jag kikade in. Så förvånad jag blev - två små till! Stort grattis! Jag följde dig länge tidigare (sen kom mina barn och tiden försvann) och har gråtit och glatt mig med dig. Förstår att det inte varit enbart glädje den här graviditeten och det kommer det ju inte heller vara framöver, men vilket mirakel!

Nyfiken på vad ni hittar för namn. Håller med om att pojknamn är supersvårt. Vår pojke heter Joel, från början mest för att vi inte kom på något bättre, men nu är det ju det finaste namnet som finns tycker jag. Och när "alla andra" ropar Noel efter sina pojkar, tycker jag att det är så fint med ett gammalt hederligt Joel på min fyraåring.

Vad ni än väljer så tror jag att både ni och barnen växer i sina namn!
Kram!