onsdag 29 januari 2014

Nelly, Sven F och tygtryckarkonsten

I förra veckan följde jag med min kära vän Nelly till verkstan där hon trycker sina tyger.





























Det var första gången jag fick se detta fantastiska hantverk på riktigt och det var väldigt roligt.





























Det var ett spontant besök och jag hade bara min ganska dåliga mobilkamera med, men ville ändå dokumentera lite. Är väldigt imponerad av Nelly (och alla andra som handtrycker förstås!), så mycket jobb som ligger bakom, mätande och klurande för att inte kladda ner tyget.






























Nelly tryckte sitt fina krokodilmönster som är ett av de enklaste mönstren hon har med bara en färg och hyfsat lätt mönsterpassning så jag förstår ju att det tar mycket längre tid och är mycket mer avancerat om man ska trycka till exempel i flera olika färger. Dessutom såg jag bara själva tryckandet och inte skapandet av själva ramen, det är ju många steg i processen. Verkar väldigt roligt, men som sagt mycket jobb!






































Krokodiler på g.



























Längst till vänster står Nellys ramar och längst till höger Sven Fs. Vilken Sven F kanske ni undrar. Jodå, den store. Sven Fristedt. Mäktigt tyckte jag. Jonas förstod inte riktigt storheten i det, men det kanske det finns nån annan som gör?

5 kommentarer:

Titti sa...

Screentryck är ju så kul och häftigt, har provat ett par gånger, men tyvärr lite bökigt att göra hemma bara så där...

Susanna sa...

Jag förstår dig! Stort! Tjuvkikade du?

Solveig Lövendahl sa...

Susanna, härligt! Nej, jag vågade inte röra tyvärr...

madebyhanna.se sa...

Wow vad häftigt! Jag hade nog inte kunnat hålla mina fingrar i styr... ;)

Maria sa...

Jag har tryckt ganska mycket när jag gick konstutbildning, men nu har jag inte ytorna så det blir bara småtryck ibland.