tisdag 2 december 2014

Nystädat i syhörnan

Det blir en del ommöbleringar och fixande här hemma nu. En spjälsäng som vi fick av grannarna har sen några veckor tillbaka fått komma in i sovrummet och nu i helgen gjorde vi plats för ett skötbord. Nästan vad man än säger att man har fixat så får man alltid kommentarer om hur onödigt det är, vagn, skötbord, säng, osv... Jag förstår att inget av det är nödvändigt men tycker det känns bra att ha ett litet sköthörn där man kan förvara blöjor och stå bra och byta. Foglossningen kan ju sitta kvar ett tag efter förlossningen och då känns det inte som ett alternativ att böja sig över en handduk nånstans. Plus att det förstås är väldigt mysigt att boa och göra plats för bebisen. Jag visar bilder på bebisens hörn när vi fått upp lite saker på väggarna där, än så länge får ni hålla till godo med arbetsrummet som blev ganska ommöblerat.





































Det fick ta hand om en extra garderob, hörnskåpet fick byta hörn och så skruvade vi ner ett "barbord" som jag har stått och klippt vid. Lite synd, men det fick helt enkelt inte plats. I utbyte fick vi ett rum som känns ganska öppet och rymligt och så tog vi ner ett litet rullbord från vinden så små grejer kan jag klippa till där.

Jag rensade rejält bland tygerna när vi ändå var igång, blir ett par stora kassar till röda korset. Orkar tyvärr inte mäta, fota och sälja och det mesta som jag har sorterat bort är blekt och ganska trist.

Nu är det ordning i tyghyllan, känns jättehärligt! Mycket mer inspirerande när det inte är överfullt av halvtrista tyger.



























Av ett par stora pappskivor och ett stycke tyg gjorde jag en anslagstavla där jag satt upp foton, kärlekshälsningar och annat som jag blir glad av att titta på.


3 kommentarer:

Linda sa...

Vi köpte inget skötbord till första barnet, men det fick vi inhandla ganska snart. Jag fick nämligen väldigt ont i ryggen av att byta på en handduk i sängen. Så jag tycker att en skötplats är en bra grej att ha :)
Alltid skönt att rensa lite

Anonym sa...

Väldigt få saker är ju oumbärliga, men ganska mycket är väldigt praktiskt (barnvagn, skötbord, babysitter, osv osv). Vi köpte väldigt lite i förväg pga hade graviditetskomplikationer som gjorde att vi inte vågade tro på att vi skulle få barn förrän det nästan var dags (dock helt annan historia än er) och vi klarade oss, men samtidigt är det ju svårare att kunna fixa saker när bebisen väl har kommit. Så en viss poäng finns det ändå med att skaffa saker i förväg även om man inte är säker på att det är livsnödvändigt :-)

Sandra i norr sa...

Att fixa saker är ju liksom en del att det mysiga "boandet". Såklart överlever hela familjen utan vare sig vagn, spjälsäng och skötbord... Men de är allt bra att ha ändå skulle jag säga. En del människor bara måååste få tycka, tänka och säga något om allt andra personer berättar. Njut och greja, åååh så spännande. Sista julen som en familj på två <3