måndag 30 juni 2014

Bästa utflyktsmålet

Nu har sjukskrivning övergått i semester, Jonas är också ledig (underbart!) och vi har haft en väldigt skön, vilsam helg utan några hemskheter. Igår var vi hos kära vänner och i lördags var vi på Ven med min familj. Det var en julklappsutflykt från mina föräldrar, utflykter tillsammans måste vara den bästa presenten!


När vi kommit över med båten hyrde vi tandemcyklar och cyklade fram på små fina vägar i sakta mak. Vid Backafall stannade vi för picknick bland doftande kungsmynta och gulmåra. Det dukades upp goda smörgåsar, melon, kakor och andra godsaker.


























Så småningom cyklade vi vidare mellan fälten av lin, överblommade rapsfält med massor av blåklint och förstås öns specialitet, durumvete. I de brantaste backarna får man leda cyklarna, här är vi på väg ner mot Kyrkbackens hamn och sen for vi vidare mot Norreborg där vi badade fötterna.






































En tårögd Jonas fotograferar min profil med min ganska stora tioveckors-mage. Med tanke på hur stor den var i vecka 4 så har den ju blivit mindre, men rätt stor ändå. Gillar den väldigt mycket. Förstås.






































Den var härligt att gå i vattnet och leta fina stenar och snäckor. Lillasyster letade hjärtan,...






































...jag letade färger. Halsbandet jag har på mig har varit min älskade mormors, det kändes fint att bära det dagen till ära, för den här dagen skulle hon ha fyllt 95 år. Jag saknar henne mycket. ♥
























Blommande linfält.


























I kanten av en åker stod den här gulliga, obemannade lilla affären med lokala oljor och annat smått och gott.






































Till och med en låda med växelpengar stod framme! Mamma och pappa köpte en marmelad och inlagda vitlöksklyftor, sen trampade vi vidare.


























I vår julklapp ingick middag på Pumpans café och restaurang, ett fantastiskt mysigt ställe med trevligt folk och ljuvligt god mat, allt ekologiskt och vegetariskt. Vi åt stenugnsbakade durumpizzor med grillade skockor, oliver, mozzarella, pinjenötter och ruccola. Kanske världens godaste pizzor. Rekommenderas varmt! Ja, hela Ven rekommenderas verkligen, jag vet inget bättre ställe att åka på utflykt till faktiskt. Vi avslutade dagen med en glass på bryggan innan båten skulle gå. Naturligtvis från öns lokala glassfabrik. För att vara en så liten ö så gör de väldigt mycket goda saker där. Är man inte gravid så är ett annat hett tips att köpa med sig goda ostar eller en hel picknick-påse från Hvens getost.

En härlig dag med min härliga familj! Tack för en fin julklapp mamma och pappa!

7 kommentarer:

kuriåsa sa...

Det är lätt att bli tårögd när man ser den fina bilden av din profil. Jättefin mage!!

Helga sa...

Jag har bott i Skåne så himla länge och har fortfarande inte lyckats ta mig för att åka till Ven! Ser himla mysigt ut iaf och jag har bestämt att i sommar ska det ske! :)

Jo sa...

Jag förstår att din man blir tårögd, det blir ju till och med jag som aldrig har träffat dig/er!

Skönt att höra att ni mår bra och njuter av semestern (så gott det nu går att njuta i ert tillstånd, been there...) Förra inlägget var en flashback tillbaka för min del och jag kände hur ångesten kramade om hjärtat. Som tur var hade jag läst detta inlägg före så jag visste att det hade gått bra, men det spelade ingen roll, den där oerhörda rädslan kom över mig igen. Och då låg ändå Ullharen bredvid och sov middag. Man slipper inte den där känslan så himla lätt som man kunde hoppas så det där käcka "slappna av!" kan folk stoppa upp någonstans! :)

I alla fall: Skönt att se att det går bra! Ta hand om er och klappa lilla magen! <3

Anonym sa...

Å Men så underbart mysigt det ser ut- jag blir sugen på utflykt på stört!
Håller med föregående talare om att bli tårögd av profilbilden, så mysig bild!
hälsar en Elin som inte har så mycket av profil på internet så jag får bli anonym då :)

Ulrika sa...

Men HUR gullig familj?

Solveig Lövendahl sa...

Tack fina ni!

Helga, låter som en bra idé, önskar dig en fin Ven-tur!

Ulrika, :) ganska gullig faktiskt.

SiriR sa...

Åh, så herlig det ser ut! En fantastisk julegave, som gir minner for livet. Gravidmagen din ser helt herlig ut! Og som du ligner på din mamma:)