onsdag 17 oktober 2012

Njutartisdag






















Igår åkte jag till Hässleholm för en heldag med ljuvligt fina vänner (två små, en lite större, lika ljuvliga alla tre), loppisshopping och fika. Helt otroligt hur många och stora second hand-butiker en så liten stad kan ha, vi var runt på röda korsets, pingstkyrkans och ett par till och då snackar vi stora hallar!
Jag köpte bl.a. ett par glasvaser och en burk. Tycker de passar så fint ihop. Och väldigt fint med de japanska lyktorna som jag plockade i vännernas trädgård.

Jag är jobbar bara ca 65%, vilket betyder massor av tid att träffa vänner, ta det lugnt, vara i kolonin, pyssla, mysa, leva. Massor av njutartisdagar. Det är livskvalitet för mig. Jag behöver inte hus, bil, långa resor, massa prylar. Hellre mer tid och mindre pengar, om jag får välja. Vet att alla inte har den valmöjligheten (har man tex inte fast jobb så får man kanske ta vad man kan få), men väldigt många upplever nog att de inte har något val, kanske för att det känns svårt att välja bort hus, bil, långa resor, massa prylar, men det går faktiskt. Jättebra.

6 kommentarer:

Heimlaga sa...

Klokt!

Kerstin sa...

Härligt att läsa om ditt val. Jag tänker också så, hellre lite pengar och möjlighet att jobba hemma med det jag vill än jobba mycket med mer pengar. Den möjligheten har man om man bor billigt, t.ex på landet.

Fiff sa...

Vilken tur du har haft med ditt hässleholm-besök! Röda korset e väldigt trevligt, men de andra har aldrig öppet tycker jag, eller så hittar man inte dit... får väl göra ett nytt försök!
här i kristianstad har vi hela 8 second hand-ställen (snabbt räknat). Kan vara värt ett besök kanske?
Förresten, så har jag berättat om min barnlängtan nu på bloggen. Tänkte om du ville läsa det kanske.
Kram ♥

Smilla sa...

Jag har som dig valt att inte jobba heltid, jag jobbar också ca 65% och det är precis lagom för mig.
Andra runt mig har massor saker/prylar/hus, jag har tid :)

Solveig Lövendahl sa...

Tack för era kommentarer!

Kerstin, precis! Eller i en mindre stad om man trivs bättre med det.

Fiff, tisdagar är tydligen loppis-dagen i Hässleholm! Och lördagen tror jag det var. Kristianstadstur låter som en trevlig idé, tack för den.
Och jättestort grattis förstås!

Smilla, härligt, tid är ju värt mer än det mesta.

Det växer sa...

Du skriver så fina och tänkvärda inlägg. Tid är väl nästan det enda som är rättvist fördelat i världen. Sen är det upp till oss att göra det bästa med den tid vi har.