onsdag 3 maj 2017

Välkommen hem till oss!

Vi flyttade som sagt i månadsskiftet januari-februari. Från en trea till en fyra i samma hus, på samma våning till och med så det var en väldigt smidig flytt. Såhär har vi det nu för er som vill följa med på en tur:






































Först kommer man in i hallen som pryds av Stig Lindbergs Melodi. Lite ovanligt färgval för att vara oss. Den enda väggfärgen som vi behållit i lägenheten (förutom vitt vardagsrum) är den ljusturkosa i den lilla hallen bakom och därför valde vi en tapet i liknande ton.






































Sen kommer vi till köket. Jag hade föreställt mig ett kök med ljusgula soliga luckor och med en härligt blommig tapet som fond runt fönstret. Vi kör mycket tapetfonder, tycker det blir så fint och så kan man unna sig en lite lyxigare tapet när det inte behövs så mycket.
Om det blev ett gult kök? Nej. Vi bor i ett hyreshus där en liten del av hyran varje månad går till en fond som man sen kan använda till renovering. Supersystem tycker jag! Förutom att de ändrat lite i vad man får göra. Tidigare kunde man få köksluckorna målade i vilken färg som helst, nu var det begränsat till, jag tror det var fem olika luckfärger att välja på: vitt, grått, grått, grått och grått med en svag ton av grönt i. Suck! Så tråkigt när allt ska passa alla och istället blir det så att ingen blir riktigt glad. Eller? Tycker majoriteten av folket verkligen att grått är den allra finaste färgen? De befintliga luckorna var väldigt slitna furuluckor som verkligen behövde bytas ut så ganska besvikna valde vi den mest färgglada färgen. Det är den ni skymtar ovan. Festlig va? Lindblomsgrön kallar de den dessutom. Den som valde det namnet kan ju aldrig ha sett härligt färgsprakande gulgröna lindblommor. Jag fokuserade på det lilla köket istället som jag tycker är roligare. Kanske kan man muntra upp vårt kök med nån fin tapet, tänker nåt i gröna toner men har inte hittat rätt. Tips någon?






































I vardagsrummet utanför köket finns matplatsen. Om några månader står här två små stolar till!
























Resten av vardagsrummet, ungefär som det såg ut i förra lägenheten, fast lite ljusare och luftigare.






































Jag älskar vårt hem. Överallt finns minnen, bilder, saker som gör mig glad. Och så ganska mycket färg, det tycker jag är fint.








































































Och så Lykkes rum, som kommer att bli gemensamt barnrum så småningom, tills Lykke vill ha eget och flyttar in i arbetsrummet. Så tror jag det blir, vi får se. Arbetsrum och sovrum kanske jag visar nån annan dag för det blev visst mycket bilder ändå.






































Barnrum är nog det jag tycker är roligast att inreda, barngrejer är ju så himla fina!









































































































Lykke fick samma tapet som vi valde till hennes rum i förra lägenheten, hon hade inte ens hunnit ha den ett år och vi tycker mycket om den. Porslinsfåret valde hon själv på en loppis förra sommaren.






































På andra sidan av rummet finns myshörnan och bredvid den, den lilla bokslukarens ständigt växande boksamling. Fattar inte hur små barn kan ha ett sånt minne. Hon sitter ofta själv och "läser högt" och det visar sig att hon kan nästan alla dessa böcker utantill. Eller kan hon läsa? Man undrar ju nästan... ;)







































Och med dessa små möss i "uffbabongsampan" (det där med L är inte lätt) säger vi tack och hej för idag.

6 kommentarer:

With love - by Eva sa...

Such a lovely house!

Anonym sa...

På retrotapeter har de gamla, fina tapeter. Ett märke/en serie heter Sunworthy, där finns det en del kul. Balamundi från 1974 står man ju lätt ut med också :)Det här var min uppväxt https://www.retrotapeter.se/product/tapet-1854-02-8-kabergs-trimwall

Mycket kul finns det att titta på!
//Kicki & Elliot (numer 173 cm lång, kan du tänka dig!!!!!!)

Anonym sa...

Vad fint ni har det! Och lustigt att vi har i princip likadana soffbord... mitt är ärvt av mina morföräldrar. Älskar det! :)

Anonym sa...

Jättefint ! Undrar också över grå tonerna som tar över i kök och badrum-varför inga färg alternativ för oss som vill !?
/ Martina

Anonym sa...

Åh,
Så fint ni har det! Så skönt att ni kommit till rätta innan tvillingarnas ankomst
Musik är min favorit, har två lampskärmar i detta tyg.
Ett solgult kök har jag en gång haft! Så fint, blev glad varje gång jag kom in i det! Skulle vilja ha det igen! Synd att ni inte fick välja...
Tack för att du delar! Kram Solveig Emery

Anonym sa...

Hej!
Vart har ni fått tag på den orange soffan? / Jossan